Så tänker kyrkoherde Elinor Johansson och kommunikatör Per Jonsson, som är mitt i pilotprojektet och har tankarna fyllda av kommunikationens alla möjligheter och utmaningar.
Kommunikation som relation: Om vi inte har någon relation till våra pastoratsbor så har vi ingen anledning att finnas. Det är ett måste. Att kommunicera är ett livsviktigt verktyg. För allt vi gör är ju kommunikation, säger Per Jonsson.
Stenungsunds pastorat har jobbat med kommunikation länge. De har haft en egen kommunikatör i över tjugo år och har i nuläget ett kommunikationsteam med två kommunikatörer som håller samman arbetet. I år valde de att bli pilot i projektet Kommunikation som mission.
– Det finns ett driv, en medvetenhet och en stolthet här, och det kändes väldigt roligt att få vidga det ytterligare. Vi tycker att kommunikation är roligt och vi är bra på det, men hur tar vi det ett steg till? säger Elinor Johansson.
Kommunikation som mission startade från början som ett nationellt projekt. Under 2021 ska det implementeras på församlingsnivå med uppbackning av stiften, och inför det har bland annat pilotprojektet i Stenungsunds pastorat körts med stöttning av Göteborgs stift. Syftet med Kommunikation som mission är att höja kompetensen om kommunikation inom församlingarna, såväl den strategiska som den praktiska förmågan.
– Det som ändå är nyckeln i det här konceptet är hjälpen i det strategiska tänkandet. Kommunikation kräver strategi men det är inte så enkelt alltid att lyfta sig dit på den lokala nivån. Då behövs hjälp att analysera. Vad gör man på andra ställen? Vilka lärdomar finns? Det lockade mig med detta projekt, säger Elinor.