Jourhavande präst

Att tjänstgöra inom jourhavande präst är viktigt för kyrkan, men det är också meningsfullt. Du som präst inom jouren får möjlighet att utveckla dig inom själavård samt samtala om det som är viktigt, på riktigt. Här finns information för dig som är intresserad av att veta mer eller vara med i Jourhavande präst i Göteborgs stift.

Jourhavande präst gör skillnad

Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan präst och den som sökt samtalet. Den som behöver kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Prästerna har absolut tystnadsplikt

Jourhavande präst har absolut tystnadsplikt. Det betyder att det som sägs i samtal, chatt eller digitalt brev inte får föras vidare. En präst får inte heller kallas att vittna i rättegång om sådant som prästen hört i ett enskilt själavårdssamtal. Den som söker samtal kan känna sig trygg när hen kontaktar jourhavande präst.

Den som söker samtal behöver inte vara troende eller medlem

Man behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende för att kontakta Jourhavande präst. Tron på Gud är självklar för prästerna som arbetar i jouren, men om den som söker samtal inte själv frågar efter det talar man inte om Gud, läser Bibeln eller ber böner under samtalet.

Jourhavande präst finns i hela Sverige

Jourhavande präst finns över hela landet och i jouren arbetar både kvinnor och män i alla åldrar anställda i Svenska kyrkan. Möjligheten att få prata med en jourhavande präst har funnits i över 60 år.

För dig som ska berätta om jourhavande präst

På nationell nivås intranät hittar du uppdaterade kontaktuppgifter till chatt, telefon och e-post. Här finns också marknadsföringsmaterial för dig som vill berätta om jourhavande präst.

Personuppgiftsansvar

Den nationella nivån och stiften samverkar kring Jourhavande präst. Vad gäller personuppgiftsbehandlingar ansvarar den nationella nivå och stiften för sina egna personuppgiftsbehandlingar, men eftersom det sker ett samarbete finns även ett gemensamt personuppgiftsansvar. Läs mer om det inbördes arrangemanget i dokumentet ”Promemoria ansvarsutredning Jourhavande präst” som du hittar här.

Sverigefinska telefonjouren

Sverigefinska telefonjouren - Palveleva puhelin - är öppen för den som behöver prata om sin livssituation på finska.

En präst sitter med hörlurar och pratar i mobiltelefon. En psalmbok ligger på bordet framför.

Vikariepool Jourhavande präst

Göteborgs stift har en vikariepool för dig som vid behov vill bidra med din tid till Jourhavande präst.