Alla kostnader och utlägg behöver kunna attesteras av minst två personer. Det är en inbyggd rutin i både de ekonomi- och lönesystem som används inom GAS. Utifrån god intern kontroll och effektiva rutiner, rekommenderar vi följande prioritetsordning då inköp sker till enheten:
- Faktura till enheten
- Företagskort
- Utlägg via lönesystemet
- Utbetalning via leverantörsreskontran (se nedan)
- Direktutbetalning (se nedan)
Rutin för Servicebyråtjänst Ekonomi
- Utbetalning via leverantörsreskontran: Om utbetalning ska göras via leverantörsreskontran skickar enheten själva in Blankett Utlägg - utbetalning via leverantörsreskontran med eventuella bilagor till skanningen. Underlaget hanteras och attesteras då i enlighet med gällande rekommendationer.
- Direktutbetalning: Finns det inte möjlighet att använda sig av steg 1-4 kan manuell utbetalning göras. I detta fall används Blankett Utlägg - Direktutbetalning med eventuella bilagor. Underlaget attesteras av besluts- och mottagningsattestant lokalt och skickas sedan till Ekonomifunktionen på Göteborgs stiftskansli.
Blanketterna finns under Dokument Ekonomi.