Digital konferens - vanliga frågor

Digitala möten har blivit en del av vår vardag. Nedan finner du användbara tips och råd som kan hjälpa dig till ett smidigare mötesliv.

Hur ansluter jag till mötet?

Alternativ 1: Gå med i ett möte direkt i webbläsaren 
Du som ska ansluta till en programpunkt klickar på länken i programmet. Om du har möjlighet att välja webbläsare brukar Chrome fungera bäst.

  • Välj “Join from your browser” 
  • Skriv ditt namn
  • Godkänn eventuella frågor från Chrome/webbläsaren om att tillåta användning av kamera och mikrofon. 
  • Klicka på blåa knappen för att starta ljudet, och sen på Video-knappen längst ned till vänster för att starta video.

Alternativ 2: Gå med i ett möte med Zoom-programmet i datorn

När du klickar på en Zoom-länk, kan du också öppna mötet i Zoom-programmet på din dator för en bättre upplevelse och fler funktioner. 

  • Om du har programmet installerat, så får du frågan i webbläsaren (när du klickar på länken) om du vill öppna mötet i Zoom eller inte. 
  • Välj Tillåt. 
  • Nu öppnas mötet i Zoom-programmet.

Vilken utrustning behöver jag för att delta?

Du kan delta via en enhet som har fungerande internetuppkoppling, kamera och mikrofon. Via dator har du tillgång till fler funktioner och får generellt en bättre upplevelse. Det fungerar även via smartphone eller surfplatta. Det är viktigt att du har en stabil internetuppkoppling. (Använd ej tunn klient eller anslut via intranät). ​

Kan jag ansluta via telefon eller surfplatta?

Ja, du kan delta via en enhet som har fungerande internetuppkoppling, kamera och mikrofon. Via dator har du tillgång till fler funktioner och får generellt en bättre upplevelse. Det fungerar även via smartphone eller surfplatta. Det är viktigt att du har en stabil internetuppkoppling. ​

Kan vi sitta i grupp framför samma skärm och delta?

Nej, det är bäst om alla som deltar på mötet sitter med en egen uppkoppling och vid en egen dator eller telefon/surfplatta. Det kan fungera att sitta flera vid samma skärm men ljud och bild blir ofta sämre och det blir också krångligt vid de valbara, parallella aktiviteterna och gruppindelning. ​

Hur får jag ljudet att fungera?

Se till att du har ljudet påslaget och uppskruvat på din enhet. Om de andra inte hör dig kan det vara för att din mikrofon är avslagen. Klicka på mute/unmute för att slå på och av din mikrofon. Bredvid mute-knappen kan du klicka på en rull-meny där du kommer åt fler ljudinställningar. Du kan behöva välja rätt mikrofon och rätt högtalare om du har flera saker inkopplat.

Hur får jag bra ljud?  ​

Bra ljud är viktigt så använd headset. Tänk också på att alla ljud i rummet hörs, så hitta en lugn plats utan onödiga störande ljud och stäng av mikrofonen när du inte pratar.

Hur får jag bra ljus?

Fundera på hur ljuset är i lokalen där du befinner dig. Att sitta med ett fönster eller stark lampa bakom ryggen ger motljus och gör troligtvis att ditt ansikte blir underexponerat. De andra deltagarna ser då bara en svart siluett av dig. Kontrollera bilden från din kamera i datorn eller surfplattan innan mötet startar.

Vad är skillnaden på Webinar och Meeting?

Webinar är en föreläsning där du som deltagare är publik. Meeting är när alla deltagare kan se och höra varandra och vara aktiva i mötet.

Webinar 
Under konferensen kommer helgruppssamlingarna/föreläsningarna använda funktionen webinair där deltagarna inte behöver interagera eller ens veta om varandra. Deltagarna kan kommunicera via chatt med värden. Deltagarna kan inte aktivera sin kamera. Värden kan ge deltagare tillåtelse att använda mikrofon.

Meeting 
Vid de mindre samlingarna som valbara seminarier och mingelpassen används funktionen Meeting. Då syns och hörs du och kan aktivt delta i samtalet. Värden för mötet bestämmer vilka funktioner som ska aktiveras för deltagarna, exempelvis kamera, mikrofon, skärmdelning, chat m.m. ​

Vad gör de olika knapparna? 
Längst ner i mötesfönstret finns en svart panel med lite olika knappar. Det ser olika ut beroende på om det är Webinar (föreläsning) eller Meeting (gruppsamtal). ​

Mute
Slå på och av din mikrofon

Stop/start video 
Slå på och av din kamera

Chat 
Den här knappen öppnar chatfönstret där alla deltagare kan skriva meddelanden till varandra eller till hela gruppen. Chaten är ett bra sätt att ställa frågor eller kommentera utan att stoppa hela samtalet. Då kan ledaren plocka upp din fråga när den passar in i programmet. ​

​Hur ändrar jag vilka personer jag ser på skärmen? 
Längst upp på skärmen kan du välja mellan Gallery view eller Speaker View. Beroende på om du har dator, telefon och vilken skärmstorlek du har visas olika många personer. Testa vad som funkar bäst för dig.