Förtidsröstning i köpcenter.
Foto: Torgny Lindén

Förtidsröstning i Köpcenter

Med tio dagar kvar till kyrkovalet den 19 september finns det sedan i måndags möjlighet att förtidsrösta över hela landet. Bland annat håller röstningslokaler i Nordstan i Göteborg, ICA Maxi Flygstaden i Halmstad och på Köpcentret Torp i Uddevalla öppet för röstning och för de som har frågor om Svenska kyrkan.

I Göteborg har församlingarna gått samman och öppnat en lokal för förtidsröstning i köpcentret Nordstan, en plats där det dagligen är en strid ström av människor från hela regionen och hela landet passerar. Nordstan är ett av Sveriges största shoppingcenter. Under 2015 besöktes Nordstan av 35 miljoner personer. Nordstan är också arbetsplats för cirka 6 000 personer, med sin 200 restauranger och butiker. Förtidsröstning alla dagar 6–19 september kl. 10.00-20.00.

I Uddevalla har församlingarna öppnat för förtidsröstning i Torp köpcentrum. Torp ligger vid E6:an några kilometer väster om Uddevalla. 2017 hade Torp 70 butiker, restauranger och caféer med 700 anställda. I köpcentret kommer det att finnas en lokal för förtidsröstning och en lokal för möten och dialogkvällar. Kyrkoherde Ingvar Humlén kommer att samtala med bland andra pastor Håkan Gniste, socialnämndens ordförande Stefan Skoglund, kommunfullmäktiges ordförande Elving Andersson, kyrkogårdschef Helena Lind och biskop Susanne Rappmann. Förtidsröstning alla dagar 6–19 september, vardagar 10.00-19.00, lördag-söndag 10.00-17.00.

I Halmstad kommer förtidsröstning att erbjudas i en lokal i ICA MAXI Flygstaden.

Förtidsröstning 6, 9, 13 och 16 september kl. 14.00–20.00, 11 och 18 september kl. 11.00–15.00.