Lucia – ljus i mörkret

En ung flicka blev bortlovad i äktenskap till en äldre man. När hon vägrade utsattes hon för grovt våld, hot och kränkningar innan hon till slut mördades. Hon blev tjugo år gammal. Hennes namn var Lucia.

Det är mer än sjuttonhundra år sedan Lucia dödades men hennes öde tillhör inte det förgångna. Varje dag gifts fler än 30 000 flickor runt om i världen bort i ung ålder. Flickor som likt Lucia utifrån normer och traditioner utsätts för övergrepp och vars liv fysiskt och psykiskt begränsas.

I början av året lamslogs stora delar av världen av covid-19-pandemin. Samhällen stängdes ned för att skydda befolkningen – men könsrelaterat våld går inte i karantän. För många har samhällets nedstängning istället blivit en dödsfälla. Enligt FN har denna form av våld ökat med 30 procent under pandemin och mörkertalet är omfattande. Samtidigt som vi har en dödlig pandemi på grund av ett virus är själva våldet en hälsokatastrof.

Könsrelaterat våld är ett strukturellt problem vars orsaker är mångbottnade. Dess effekter ger bestående och långtgående fysiska och psykiska men och får även ekonomiska konsekvenser. Denna tysta pandemi i kölvattnet av covid-19, har beskrivits som en ”skuggpandemi”.

När samhällen stängts ned vittnar Act Svenska kyrkans partner, runt om i världen, om hur skuggpandemins biverkningar fortsätter. Sverige, Tanzania eller Pakistan, problemet känner inga gränser och överallt är det kvinnogrupper, religiösa aktörer och lokala organisationer som står i främsta ledet. De är först att möta, se, höra och stödja dem som har utsatts för tvångsäktenskap, könsstympning eller våldtäkt. Förutom att bemöta våldets konsekvenser arbetar de med att motverka mer djupliggande orsaker som negativ kvinnosyn och bristande jämställdhet. Genom sin kunskap om de lokala sammanhangen kan de långsiktigt bygga förtroende och få till en hållbar förändring. De arbetar för att bryta traditioner, normer och attityder som skadar flickor, kvinnor och hbtqi-personer.

Lucia gick i döden för sin övertygelses skull. Hennes handling ekar genom historien och lyser klart än idag. Vi har som kyrka ett särskilt ansvar att arbeta för flickors och kvinnors rättigheter. Det gör vi utifrån övertygelsen att varje människa är skapad och älskad av Gud, och att alla människor har samma värde och rättigheter. Legenden om Lucia är en berättelse om människans rätt till ett värdigt liv.

Istället för att förbanna mörkret, låt oss likt Lucia tända ett ljus – inga fler flickor ska behöva dela hennes öde.

”Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det”. (Joh. 1:5)

Erik Lysén
Chef, Act Svenska kyrkan
(Svenska kyrkans biståndsverksamhet)