Svenska kyrkans fjorton biskopar samlade till biskopsmöte i Göteborg i januari 2020.
Foto: Torgny Lindén

Uttalande av biskoparna på Förintelsens minnesdag

Uttalande av Svenska kyrkans biskopar med anledning av den internationella minnesdagen för förintelsens offer, 27 januari 2020.

Idag för 75 år sedan, den 27 januari 1945, befriades förintelselägret Auschwitz. Den internationella minnesdagen för förintelsens offer markerar slutet på en av vår tids värsta fasor. Dessa grymheter får aldrig falla i glömska. 2015 uttalade vi oss på förintelsens minnesdag och idag påminner vi igen om nödvändigheten att minnas.

Antisemitismen började inte med det nazistiska maktövertagandet 1933 utan har mycket gamla rötter. Som biskopar i Svenska kyrkan är vi medvetna om att det också i vår kristna tradition finns smärtsamma exempel på hur Jesu efterföljare i olika tider övergett och rentav vänt sig mot Jesu eget folk.

Antisemitismen upphörde heller inte vid krigsslutet 1945. Attentaten under 2019 mot synagogorna i San Diego, i USA, och Halle i Tyskland, är ett förskräckande exempel på hur hatet sprids, också här och nu. I Sverige har judar trakasserats och synagogor vandaliserats. Vi tar kraftigt avstånd från allt sådant. Som det står i Svenska kyrkans dokument Guds vägar (2001):

I vår kyrka vill vi arbeta för att få bort allt som kan tolkas som
antisemitism eller förakt för det judiska folket och försvara dess
rätt till sin historia, sin tro och sina seder.

Till förintelsens offer hör också romer, polacker, homosexuella och funktionshindrade. Den 27 januari är därför också människovärdets dag. Detta är en dag som påminner oss om att vi behöver belysa och bekämpa alla ideologier som leder till att människors värdighet kränks. Varje hatbrott är en attack mot mänskligheten.

Judisk tradition talar om tikkun olam, att mänskligheten har ett gemensamt ansvar att hela och laga världen. På liknande sätt beskrivs människans uppdrag inom andra religioner, också i kristen tro. Tillsammans med människor av olika tro vill vi sprida de goda berättelserna, odla hopp och därmed bidra till att laga vår värld.

Låt rätten välla fram som vatten och rättfärdigheten som en outsinlig ström!
Amos 5:24

Ärkebiskop Antje Jackelén