Horisont med solglitter i hav

Spridning av aska

Askan efter en avliden får strös ut på mark eller vatten om Länsstyrelsen ger sitt tillstånd.

Platsen ska vara lämplig och det ska vara uppenbart att askan kommer att hanteras på ett värdigt sätt. Det är Länsstyrelsen som avgör om en plats är lämplig.

Den som ordnar med gravsättningen ska skicka in en ansökan om tillstånd att få strö ut aska till Länsstyrelsen. Ansökan om att strö ut aska kan göras först efter att personen avlidit.

Här finns en förteckning över begravningsombuden i Västra Götalands län