Hur gick studiecirkeln i notläsning?

Svenska Kyrkan - Gnosjö församling

Den första sammankomsten, måndagen 26 september, gällde det att får ihop ett rim. Det här är absolut inte min starka sida.  Med lite hjälp av gamla ramsor fick jag ihop ett rim på två rader. Inte illa!

Under fem måndagar jobbade vi med notläsningen.

Vi delade upp meningarna i satser och i nästa övning lyckades jag, med hjälp av piano och min handledare, få ihop en enkel melodi till rimmet. Notbladen kom till hjälp med att pränta ner melodin. Roligt och lärorikt. Som mycket ung man blev jag mer eller mindre tvingad att ta pianolektioner. Jag hade sålunda en viss hum om noternas läge. Förstod att det kunde gå upp och ner.

Första sammankomsten gav mersmak. Äntligen dags att ta tag i mina bristande kunskaper i notläsning. Trots allt är jag en sann musikvän. Allt från jazz till klassisk musik typ opera, främst Richard Wagner. Strax efter flytten till Gnosjö höll jag ett föredrag på Biblioteket i Gnosjö under temat Richard Wagners och hans musik. Tycker jag rör mig hyfsat väl i musikens underbara värd. Men! Aj aj, notläsning är som i ett töcken.

En bit in i cirkeln blev det lite knivigare. Placera några helnoter var enkelt, men dela upp i halv- och fjärdedelsnoter, öppen och fylld cirkel, streck och flaggor blev en del att hålla reda på.

För att inte tala om paus, punktering och övriga krångliga tecken. Men intresset svalnade ingalunda. Jag gick med glädje och full av förhoppning till varje sammankomst.

Femte och avslutande kurstillfället fick jag klart för mig att min komponerade melodi låg för högt. Jag kunde inte sjunga den högsta tonen. Med handledarens hjälp och tålamod lyckades jag transponera mitt lilla stycke till en annan tonart. Sådär ja! Nu klarade min röst av att sjunga mitt egna och första komponerade verk.

Tänk vad roligt! Efter de här fem sammankomsterna kan jag nu hyfsat bra följa med psalmbokens notläsning i söndagarnas mässfirande. Dock finns det en del att önska när det gäller min sångröst.

Det ligger mycket i det där med att ”man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt”.

Tack Gnosjö församling och Annika Stacke för en inspirerande och lärorik studiecirkel.

Thomas Bengtsson