Dop, vigsel och begravning

Välkommen att uppleva livets stora händelser i våra kyrkor.

I Glanshammars församling kan man döpa, viga och begrava. För bokning och mer information ring 019-20 93 00 eller skriv e-post till glanshammars.forsamling@svenskakyrkan.se.

Dop har vi på lördagar 12.00 och om den tiden är bokat 13.00 i valfri kyrka. Man kan också välja att ha dopet i gudstjänsten på söndagar men då är redan kyrkan förutbestämnd.

I samband med dopet får du gärna låna våra församlingshem, Glanshammar eller Klockargården i Lillkyrka för firande efter dopet. Under pandemin är det inte möjligt att låna församlingshemmen.

Församlingen har några dopklänningar som det går bra att låna.

Vigsel har vi på lördagar 15.00 i valfri kyrka.

Begravningstider har vi på fredagar 11.00 och om den tiden är bokat så går det även 14.00 i valfri kyrka. Även här kan man låna våra församlingshem för en minnesstund om den avlidne tillhör Svenska kyrkan. Under pandemin är det inte möjligt att använda församlingshemmet för minnesstund.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv kan vi hjälpa till. Se prislista.

En stötta i trä står bakom en gravsten.

Gravstenar kontrollerade

Under våren 2020 har en säkerhetsinventering gjorts på Glanshammar och Rinkaby kyrkogårdar