Tredje söndagen efter trettondedagen

Digital gudstjänst från Anderstorps kyrka. I gudstjänsten medverkar komminister Anna-Karin Gabrielsson, kantor Yvonne Lindström samt Caroline Falk, sång och piano.

Tema: Jesus skapar tro

En kvinna möter Jesus och förstår att han är Messias. Hon blev så tagen att hon lämnade sin vattenkruka för att berätta för andra vad som hänt. Sedan fick fler och fler möta Jesus och förstod att det verkligen var han. Att han var den utlovade Messias.

Dagens kollekt: Här hittar du mer info om kollekten samt swish- och bankgironummer.

Bibeltexter

Gammaltestamentlig
Första Kungaboken kapitel 8, vers 41-43

Även om det är en främling, som inte tillhör ditt folk Israel utan kommer från fjärran land för att han hört om ditt namn —
ja, också där skall man höra talas om ditt stora namn, din starka hand, din lyftade arm — och denne främling kommer och åkallar dig, vänd mot detta hus,
lyssna då i himlen, där du tronar, och gör det som han ber dig om. Då skall alla jordens folk lära känna ditt namn och frukta dig, så som ditt folk Israel gör, och förstå att detta hus som jag har byggt är helgat åt ditt namn.

Epistel
Romarbrevet kapitel 1, vers 16-17

Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft som räddar var och en som tror, juden främst men också greken.
I evangeliet uppenbaras nämligen en rättfärdighet från Gud, genom tro till tro, som det står skrivet: 'Den rättfärdige skall leva genom tron.'

Evangelium
Matteusevangeliet kapitel 8, vers 5-13

När han gick in i Kafarnaum kom en officer fram till honom och bad om hjälp:
”Herre, min tjänare ligger förlamad där hemma och har svåra plågor.”
Jesus sade: ”Skall då jag komma och bota honom?”
Officeren svarade: ”Herre, jag är inte värd att du går in under mitt tak. Men säg bara ett ord, så blir pojken frisk.
Jag är själv en som står under befäl, och jag har soldater under mig, och säger jag till den ene: Gå, så går han, och till den andre: Kom, så kommer han, och säger jag till min tjänare: Gör det här, så gör han det.”
Jesus blev förvånad och sade till dem som följde honom: ”Sannerligen, inte hos någon i Israel har jag funnit en så stark tro.
Jag säger er att många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.
Men rikets egna barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder.”
Och till officeren sade Jesus: ”Gå. Du trodde och det skall ske.” Och i det ögonblicket blev pojken frisk.

Psaltarpsalm
Psaltaren psalm 36, vers 6-10

Herre, till himlen sträcker sig din nåd,
din trofasthet ända till skyarna.

Din rättfärdighet är som väldiga berg,
din rättvisa som det djupaste hav.
Herre, du hjälper både människor och djur.

Din nåd är dyrbar, o Gud,
i dina vingars skugga finner människor tillflykt.

De får njuta överflödet i ditt hus,
i din glädjes strömmar stillas deras törst.

Ty hos dig är livets källa,
i ditt ljus ser vi ljus.

Texterna är hämtad från https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoaret/bibeltexter