Annandag jul

Digital gudstjänst med julens psalmer och sånger från Villstads kyrka. I gudstjänsten medverkar Gunnar Löfgren, präst, Sven Jarl, kantor, Per Elvinsson, sång och fiol, diakon Anna-Karin Samuelsson, sång samt Margith Borginger och Bertil Pehrsson med textläsning. Klicka här och scrolla sedan ner för att se gudstjänsten.

Bibeltexter

Gammaltestamentlig
Jeremia kapitel 1, vers 17-19

Fäst upp dina kläder,
res dig och säg till dem
allt vad jag befaller dig!
Var inte förskräckt för dem,
ty då slår jag dig med skräck inför dem.

Se, jag gör dig i dag
till en befäst stad,
en pelare av järn, en mur av koppar,
som håller stånd mot hela landet,
mot Judas kungar och dess stormän,
mot prästerna och folket i landet.

De skall angripa dig,
men de skall inte besegra dig,
ty jag är med dig,
säger Herren,
och jag skall rädda dig.

Epistel
Apostlagärningarna kapitel 6, vers 8-15

Stefanos var fylld av nåd och kraft och gjorde stora under och tecken bland folket.
Då uppträdde några medlemmar i den synagoga som kallades De frigivnas (dit hörde folk från Kyrene, Alexandria, Kilikien och Asien) och började disputera med Stefanos.
Men de kunde inte hävda sig mot visdomen och anden i det han sade.
Därför skickade de fram några som skulle säga att de hört honom yttra sig hädiskt om Mose och Gud.
De hetsade upp folket och de äldste och de skriftlärda, och sedan kom de och grep Stefanos och förde honom till rådet.
Där fick falska vittnen träda fram och säga: ”Den här mannen angriper ständigt och jämt både denna heliga plats och lagen.
Vi har hört honom säga att Jesus, han från Nasaret, skall förstöra denna plats och ändra på de seder och bruk som vi har från Mose.”
Alla som satt i rådet gav noga akt på Stefanos och tyckte då att hans ansikte var som en ängels.

Evangelium
Matteusevangeliet kapitel 10, vers 16-22

Jag skickar er som får in bland vargar. Var därför kloka som ormar och oskyldiga som duvor.
Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och de skall piska er i sina synagogor.
Och ni kommer att ställas inför ståthållare och kungar för min skull och stå som vittnen inför dem och hedningarna.
Men när man utlämnar er, bekymra er då inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Ty i det ögonblicket kommer det ni skall säga att läggas i er mun,
och det är inte ni som talar, utan er faders ande talar genom er.
Broder skall skicka broder i döden, och en far sitt barn. Barn skall göra uppror mot sina föräldrar och bringa dem om livet.
Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad.

Psaltarpsalm
Psaltaren psalm 46, vers 1-8

För körledaren. Av Korachs ättlingar, en sång.
Gud är vår tillflykt och vår styrka,
en hjälp i nöden, som aldrig svikit.

Därför räds vi inte om än jorden skälver
och bergen störtar i havets djup,

om än vattnen brusar och skummar
och bergen darrar vid havets uppror.
Här är en flod vars strömmar
ger glädje åt Guds stad,
som den Högste har helgat till sin boning.

Därinne bor Gud, den skall aldrig falla,
den får hjälp av Gud när morgonen gryr.

Folken larmar, riken vacklar.
Då hörs hans röst och jorden bävar.

Herren Sebaot är med oss,
Jakobs Gud är vår borg.

Texterna är hämtad från https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoaret/bibeltexter