Person i ytterjacka håller urna med sänkband i famnen. I bakgrunden gravplats med förberett hål för urnan.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Gravsättning

Gravsättning betyder att en kista eller urna placeras i graven.

Gravsättning av kista kan ske i samband med begravningsakten. En urna gravsätts normalt några veckor senare, ibland med en kort andakt för de anhöriga, men den kan också ske utan anhörigas närvaro.

Urnan måste gravsättas inom ett år.

Rutiner vid gravsättning

I Göteborg finns ett kvalitetsdokument som i detalj reglerar hur en gravsättning ska gå till. Arbetet följs upp kontinuerligt.

Begravningsexpeditionen

Vi svarar på alla frågor om begravningar, gravsättningar, gravrätter, beställning av plaketter, gravanordningar, gravvisning, bokning av kapell, nedlagda stenar av säkerhetsskäl samt frågor om lagar och förordningar.

Du når oss på 031-731 80 80 vardagar kl. 9-12 och 13-15 för hjälp med frågor kring begravning. Du kan också skicka e-post till gbg.begravning@svenskakyrkan.se

Begravningsexpeditionen finns på Kvibergs kyrkogård, vi har öppet för besök vardagar kl. 09-12 och 13-15.

Besöksadress: Kvibergs kyrkogårdsväg 4, 41522 Göteborg