Lysande mörker - bokcirkel

En bokcirkel utifrån Birgitta Trotzigs roman De utsatta. Det är en mörk legend Birgitta Trotzig målar i dunkelt brinnande färger. Himmelen är utan misskund, jorden ger ingen tröst. Ändå finns ett intensivt, magert ljus i hennes språk. Måndagar 18 februari, 4 mars, 18 mars och 1 april kl. 18.30-20 i Domkyrkan. Obs! Anmälan, begränsat antal.

De utsatta är berättelsen om kyrkoherde Isak Graa i Tosteberga kyrkby i Tosteberga och Ljungby socknar i Skåne och om hans släkt och avkomma. Det är under 1600-talets sista årtionden, då striden ännu står mellan Danmark och Sverige om gränsprovinsen. Härar skövlar landet, ett grått fattigtåg drar mellan byarna, som knappt har föda åt sina egna barn. Himmelen är utan misskund, jorden ger ingen tröst.

Det är en mörk legend Birgitta Trotzig målar i dunkelt brinnande färger. För den som vill lära känna hennes intensiva, sällsynt engagerande författarskap är denna bok en ypperlig introduktion.

Ledare Karin Henning och Jan-Olof Arkstedt Broberg. Anmälan till gbg.domkyrko.forsamling@svenskakyrkan.se eller 031-731 61 30. Begränsat antal platser.

Måndagar kl. 18.30 18 februari, 4 mars, 18 mars och 1 april i Domkyrkan.

Vid sista tillfället, den 1 april, kommer teologen Maria Essunger och talar om Birgitta Trotzigs författarskap.

Läs mer om Birgitta Trotzig och hennes författarskap på Svenskt kvinnobiografiskt lexikons hemsida!