Sverigedemokraterna

För Sverigedemokraterna är kyrkan en självklar del av samhället, som en bärare av gemensamma normer, kultur och traditioner som skapat samhörighet och trygghet för människor då, som nu, men även att kunna göra det i framtiden.

Vi vill ha en kyrka som finns i hela samhället, en kyrka som ökar intresset för vårt kulturarv, kristendomen och kristna värderingar. Så kan Svenska kyrkan fortsätta växa och locka nya människor att bli en del av den kristna gemenskapen. Oavsett om det sker genom dopet, konfirmationen eller senare i livet, så ska Svenska kyrkan finnas där, som den gjort i alla tider.

Tyvärr har Svenska kyrkan ett vikande medlemsantal, en följd av den ökade politisering som andra partier driver på, där man använder kyrkan som en megafon för sina egna politiska värderingar istället för att värna kyrkans roll som samhällsbärare. Ska vi vända denna trend så måste politisering av kyrkan sluta.

Våra mål är att kunna engagera fler människor i kyrkans verksamhet, till exempel genom samåkning till gudstjänster, uppmuntra skolor att genomföra skolavslutningar, att inrätta ett ungdomsråd för att få nya perspektiv i kyrkans verksamhet. Så kan (S)venska kyrkan återigen bli Svenska kyrkan.