Flygeltangenter

Psalmkonserter från sommaren 2020

Sommaren 2020 sände vi fyra konserter med text och musik av bland andra Lina Sandell, Cornelis Vreeswijk, Charlotte Frycklund, Anders Nyberg, Sofia Svensson, Eyvind Skeie och Sven Hillert. Konserterna spelades in i Mariakyrkan i Gävle.

En dag, ett ögonblick i sänder

Psalmer har alltid tolkat livet. Så också de sånger som skrivits våren 2020. Här finns texter om avstånd, längtan, sorg och hopp.

Konserterna här är ett samarbete mellan Gävle pastorat och Svenska kyrkan på nationell nivå. Projektledare var Leif Nahnfeldt, assisterande projektledare Helena Andersson Bromander.

DU SOM SLITER

Text och musik av bland andra Kerstin Hesslefors Persson, Anders Nyberg, Margareta Melin, Eyvind Skeie, Sindre Skeie, Lars-Åke Lundberg och Fredrik Sixten.

HOPPET

Text och musik av bland andra Charlotte Frycklund, Eyvind Skeie, Lina Sandell och Per Harling, M Bylock och Leif Nahnfeldt.

LÄNGTAN

Text och musik av bland andra Helena Andersson Bromander, Sven Hillert, Britt G Hallqvist, Arne H Lindgren och John L Bell.

Tolkade av Helena Andersson Bromander, Sofia Jeppson, Sofie Halvarsson och Leif Nahnfeldt tillsammans med musiker som Mattias Perez, Lena Jonsson och Arvid Svenungsson.

JAG ÄR DEN JAG ÄR

Text och musik av bland andra Sofia Svensson, Frederico J Pagura, Cornelis Vreeswijk, Jonas Jonson, Merete Medler och Tomas Boström.