Påverka och utveckla

Genom att vara engagerad
i ett församlingsråd får du
möjlighet att:

• påverka gudstjänstlivets utformning och utveckling i just ”din” församling
• besluta om vad församlingskollekten ska användas till
• utse kyrkvärdar
• upptäcka vilken rikedom och mångfald som finns i Gävle pastorat

Vad gör ett
församlingsråd?

Församlingsråd är något relativt nytt i Svenska kyrkan, de infördes för två år sedan. Det är en form av lokal styrelse för församlingsangelägenheter inom ett pastorat med flera församlingar. Församlingsråden
väljs får två år i taget, så nu är det dags att välja nya råd. I Gävle pastorat finns fyra församlingsråd; Heliga Trefaldighet, Staffan, Bomhus och Maria.
Exempel på frågor som råden arbetar med är;
• Hur vill vi utveckla gudstjänstlivet i vår kyrka?
• Till vilka ändamål ska vi ta upp kollekter?
• Vilka ska vara kyrkvärdar?
• Vilken inriktning ska vi ha på församlingens diakonala verksamhet?
Varför engagera sig?
Att vara engagerad i ett församlingsråd kan vara ett bra sätt att påverka och utveckla församlingslivet i den
kyrka och församling där man redan är aktiv och enga-gerad. Att vara med i samtalet om församlingens uppgifter är ett bra sätt att upptäcka mer av den rikedom och mångfald som finns i församlingens verksamhet.
Valbar till församlingsråd?
• Medlem i Svenska kyrkan
• Döpt
• Fyllt 18 år
• Bosatt i Gävle pastorat

Folkbokföringsadressen spelar ingen roll, man
väljer själv vilket församlingsråd man önskar en-
gagera sig i. Däremot ska den som nominerar vara
tillhörig i den församlingen, vars församlingsråd
nomineringen avser. Mandatperioden är två år och därefter sker ett nytt val.

Hur kommer man med i församlingsrådet?

De fyra församlingsråden utses av kyrkofullmäktige i Gävle pastorat.
Innan kyrkofullmäktige fattar beslut hålls ett församlingsmöte i varje församling. Församlingsmötet är ett tillfälle för alla som känner engagemang och intresse för församlingslivet (gudstjänst, diakoni, undervisning, mission) att lyfta fram personer som man skulle vilja ha med i sitt församlingsråd, det vill säga i den församling där man är folkbokförd. Däremot kan man fritt nominera personer som tillhör annan församling i Gävle pastorat och som man bedömer som lämplig för uppdraget. Man bör naturligtvis tillfråga den personen man vill nominera. Varje kandidat ska sedan fylla i en blankett som berättar något om sitt församlingsengagemang. Lista över de kandidater som lyfts fram av församlingsmötet överlämnas sedan till kyrkofullmäktige för beslut.

Nomineringsblankett (skriv ut och fyll i och ta med till församlingsmötet)