Församlingen sedd bakifrån på högmässa 18 december i Staffans kyrka

Nu är Staffans kyrka öppnad igen!

Helgen 18-19 december återöppnades kyrkan av biskop Karin Johannesson

En välbesökt öppningsgudstjänst med biskop Karin Johannesson inledde den efterlängtade dagen då Staffans kyrka öppnades igen efter dryga två års inre renovering.

Staffanskören, Hemlingbykören och Staffans Motettkör medverkade. Uruppförande av Claes Holmgrens Fanfares med Odd Inge Gjelsnes och Victor Silverstone på trumpet. Efteråt bjöds det på glögg på kyrkbacken.

Senare på lördagen sjöng Hemlingby barnkör och Therese Larsson ackompanjerad av Christina Gagge.

På söndagen firades högmässa, också då med medverkan av körer och uruppförande av Michael Waldenbys ”Om Herren icke bygger huset” med Joakim Andersson på orgel.

Helgen avslutades med en öppningskonsert med Staffanskören, Hemlingbykören och Staffans Motettkör samt musiker ur Gävle symfoniorkester med Christina Gagge och Joakim Andersson som dirigenter. Solister var Eva Helde, sopran och Jeremy Carpenter, baryton. Då framfördes julsånger och uruppföranden av Staffansrapsodin och Den 100:e psalmen av Joakim Andersson.

Musiker ur Gävle Symfoniorkester framför Staffansrapsodin, komponerad av Joakim Andersson.

Staffansrapsodin

Staffanskören, Hemlingbykören, Staffans Motettkör, organist Joakim Andersson och musiker ur Gävle symfoniorkester framför tillsammans med församlingen psalm 122, Dagen är kommen under öppningskonserten för Staffans kyrka 19 dececember 2021.

Psalm 122

Den 100:e psalmen, komponerad av Joakim Andersson framförs av Staffanskören, Staffans Motettkör samt musiker ur Gävle symfoniorkester Joakim Andersson som dirigent. Solister var Eva Helde, sopran och Jeremy Carpenter, baryton.

Den 100:e psalmen