Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna

MPSK De Gröna anser att en viktig fråga för Gävle församling under den kommande mandatperioden är att öka förståelsen för - och hoppet inför - omställningen till ett samhälle som är långsiktigt hållbart. Kyrkan kan och bör vara medskapare av en framtid att längta till, ett samhälle som bygger på relationer och samarbeten i stället för konsumism och konkurrens. Det ekoteologiska förhållningssättet bör genomsyra kyrkans fastighetsförvaltning, lärande om skapelsen, det diakonala arbetet, själavården och gudstjänstlivet.

Vi ser också gärna fler verksamheter utanför kyrkorummet, för att även nå de som inte är medlemmar i Svenska kyrkan. Församlingen har en självklar plats i samhällsdebatten när det gäller miljö, rättvise- och jämlikhetsfrågor samt internationellt engagemang och vi vill att kyrkan tar ytterligare steg fram inom dessa områden. Vi vill verka för öppna samtalsgrupper, samverkan mellan kyrkan och olika miljöorganisationer, och för fokus på inre omställning.

Våra tre solidariteter; solidaritet med världens alla människor, solidaritet med skapelsen och solidaritet med kommande generationer tjänar mänskligheten på alla plan.