Tre valkuvert överlämnas
Foto: Magnus Aronson/IKON

Kyrkoval 17 september 2017

Så fungerar demokratin i Svenska kyrkan

Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och har fyllt 16 år har rätt att rösta i kyrkovalet. Genom direkta val väljs kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet, som är kyrkans parlament, lokalt, regionalt och på nationell nivå.

Kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet styr kyrkans verksamhet genom olika beslut om hur budgeten ska användas och vilken inriktning verksamheten ska ha. De väljer också kyrkoråd, stiftsstyrelse och kyrkostyrelse som tillsammans med kyrkoherde eller biskop har ansvar för att demokratiska beslut fullföljs.

Det här väljer du till i kyrkovalet

I kyrkovalet görs val till tre olika nivåer:

Kyrkofullmäktige, ditt lokala val (Vit valsedel)

Du väljer till kyrkofullmäktige i Gävle pastorat. Pastoratet består av Heliga Trefaldighet- , Bomhus-, Maria- och Staffans församlingar som samverkar med den grundläggande uppgiften, att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.  Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig.

Val till stiftet, regionalt (Rosa valsedel)

Svenska kyrkan är indelad i 13 stift. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning genom expertis inom flera områden. De kan till exempel bidra med kunskap i kyrkoantikvariska frågor, när en kyrka inom stiftet behöver renoveras. Gävle pastorat tillhör Uppsala stift.

Val till kyrkomötet, nationellt (Gul valsedel)

Kyrkomötet är Svenska kyrkan högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor. Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken.

Får jag rösta?

För att du ska få rösta ska du senast på valdagen fylla 16 år, du ska vara medlem i Svenska kyrkan och vara kyrkobokförd i en församling i Sverige den 18 augusti 2017 (då röstlängden fastställs). Röstkortet kommer i din brevlåda.

Hur många är röstberättigade?

Cirka 5,3 miljoner av Svenska kyrkans medlemmar är röstberättigade. I kyrkovalet 2013 röstade 700 000 medlemmar.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben