Kristdemokrater i Svenska kyrkan

Kristdemokrater i Svenska kyrkan för en Levande kyrka (KR) är en opolitisk nomineringsgrupp, som vill verka för en kyrka för hela familjen. Vi vill dela gemenskapen i gudstjänsten, sång och musik, barngrupper, konfirmander och annan utbildning med Bibelns ord om tro, hopp och kärlek i fokus. Dopet är vägen in i kyrkans gemenskap och in i Guds rike. Varje människa är unik med både kroppsliga och andliga behov med okränkbart och lika värde.

Diakonala arbetet är viktigt med församlingen som grundläggande nivå. Sverige är i dag ett missionsland med många nya svenskar, som vill veta mer om kristen tro. Vi vill arbeta för att göra Jesus Kristus känd, trodd, älskad och efterföljd. Jesu försoning på korset med förlåtelse för våra synder gäller oss alla. Institutionssjälavården på sjukhus, fängelser och militära anläggningar är ett viktigt gemensamt ansvar för Svenska kyrkan och bör finansieras gemensamt via stift eller nationellt.

Vi vill också lyfta fram den kristna ekumeniken och verka för Kristi kyrkas enhet. Vi behöver goda ekumeniska relationer både lokalt, nationellt och internationellt samt hjälpa de kristna som förföljs för sin tro.