Frimodig kyrka

Den söndagliga huvudgudstjänsten måste sättas i centrum. Det kommer att krävas omfattande insatser för att antalet deltagare i huvudgudstjänsten inte ska sjunka än mer. Resurser för detta arbete måste gå före olika ”event”.

Ekonomin kommer inte att räddas av fastighetsförsäljningar, en total översyn av personalläget måste göras. Resurserna måste användas till kärnverksamhet. Församlingens administration måste ses över.

Den enskilde kristne kan inte utvecklas och stärkas i sin tro i ensamhet. Tron måste uttryckas och näras i en gemenskap. I Gävle församling, en av de största i stiftet, måste kyrkorådet hitta vägar att skapa samhörighet och inflytande för de gudstjänstfirande församlingarna i de olika kyrkorna.

Kyrkomusiken är inte bara en omistlig del av vårt kulturarv utan också en omistlig del av församlingens gemensamma gudstjänst. Församlingens musiker måste ges tid att återuppbygga körernas verksamhet efter pandemin.

Under många år har det varit svårt att hitta diakoner. De diakoner församlingen har måste ha en tydlig arbetsledning och det måste tydligt klargöras vad församlingen vill att diakonerna ska arbeta med.