Fredrik Hesselgren ny kyrkoherde

"Jag är tacksam över förtroendet. Det känns roligt och utmanande."

Fredrik Hesselgren, 44 år, är ny kyrkoherde i Gävle församling efter Karin Sarja som slutade tidigare i år.

Fredrik har de senaste två och ett halvt åren arbetat som församlingsherde i Gävle och var dessförinnan kyrkoherde i Ovansjö-Järbo pastorat.

– Jag är så klart tacksam över förtroendet! Det känns roligt och utmanande att bli kyrkoherde i Gävle församling och jag känner mig ödmjuk inför uppgiften, säger Fredrik Hesselgren.

Fredrik kommer ursprungligen från Stockholm, prästvigdes 2005 i Stockholms stift. Han har tidigare även arbetat inom Danderyds församling, bland annat som komminister och sjukhuspräst.

– Tillsammans får vi nu fortsätta utvecklingen av det goda arbete som redan görs i Gävle församling. Att vara kyrka i Gävle, en kyrka som möter människor, talar tro och som är djärvt diakonal.

– Jag tycker att det känns mycket bra att vi är klar med rekryteringen och att vi fått möjlighet att anställa en mycket bra ny kyrkoherde. Det är också en fördel att vi haft möjlighet att lära känna Fredrik som medarbetare och ledare de senaste åren, säger kyrkorådets ordförande Roberth Krantz.

Fredrik Hesselgren tillträdde sin tjänst 1 juni och det officiella mottagandet av biskopen kommer att ske efter sommaren.