Borgerligt alternativ

Vi vill verka för en levande kyrka med ett aktivt gudstjänstliv där medlemmarna känner samhörighet och delaktighet med engagemang i samhället genom bland annat en aktiv diakoni. Vi anser att den centraliserade kyrkan med ett pastorat kan vara nödvändig ur ett ekonomiskt perspektiv men att inflytandet och medbestämmandet måste finnas kvar i stadsdelskyrkorna. För att uppnå detta måste lokaler finnas där medlemmar finns och därför behövs en genomtänkt lokalförsörjningsplan. Vi anser att medlemmarna ska känna sig hemma i sin kyrka, hemkänslan är inte alltid baserad på geografi, därför ska man kunna vara med i den församling man själv önskar och inte nödvändigtvis där man bor.

Vi vill motverka partipolitiseringen och dess inflytande i och över Svenska kyrkan, centralisering och tvångsvisa sammanslagningar av församlingar och tendensen att koncentrera makt och resurser till svenska kyrkans nationella nivå.