Arbetarepartiet - Socialdemokraterna

Det här är de frågor som vi Socialdemokrater särskilt kommer att driva i
Gävle församling:

- Vi har sett till att församlingens barn- och ungdomsverksamhet är avgiftsfri, det tänker vi värna att den förblir.

- Det diakonala arbetet ska prioriteras utifrån behov och församlingen ska i ännu högre utsträckning möta människor där de finns.

- Församlingen har idag ett rikt gudstjänstliv. Det är viktigt att det finns många olika typer av gudstjänster och olika tider/platser att fira gudstjänst på.

- Ingen besökare, deltagare, anställd- eller ideell medarbetare ska utsättas för diskriminering i verksamheten.

- Vi vill att församlingen ska vara certifierad med ”Regnbågsnyckeln” gällande HBTQ-frågor.

- Församlingen ska vara ett föredöme som arbetsgivare.

- När församlingen upphandlar varor/tjänster ska kollektivavtal vara ett självklart krav på leverantören och deras eventuella under leverantörer.

- Församlingen måste fortsätta att vårda och utveckla kyrkobyggnaderna inom församlingen så att de kan användas i högre utsträckning. Renoveringen av Heliga Trefaldighets kyrka måste påbörjas snarast möjligt.