Alla tror - det är häftigt

Fotoutställning 15 maj - 16 juni

Under våren 2019 har det pågått ett samarbete mellan två av Gävles gymnasieskolor och Svenska kyrkan i Gävle. Samarbetet har gått under namnet Gymnasieprojektet.

Elever på Polhemsskolan och Borgarskolan har på olika sätt använt sina kunskaper till att dels göra en fotoutställning och dels göra kortfilmer om kyrkans verksamheter.

Polhemsskolans gymnasiesärelever på programmet för Administration, handel och varuhantering, har jobbat fram en fotoutställning under temat
Det här är tro för mig.

Eleverna fick frågan vad tro var för dem, vad de tänkte på när de hörde ordet tro. Tankarna kring ordet var vitt skilda i klassen. Vissa tänkte på Brynäs hockeyspelare när de tänkte på tro, någon tänkte på Allah, några tänkte på Jesus, andra på sig själva och en elev förknippade ordet tro med de gamla asagudarna.

De fick fria händer att tolka ordet i bilder och på fotoutställningen i Mariakyrkan ser du resultatet mellan den 15 maj - 16 juni.

Borgarskolans elever fick i uppgift att ta fram korta filmer om verksamheterna inom Svenska kyrkan i Gävle. Ungdomarna fick tolka uppdraget fritt och på kort tid gjordes filmer som visas i Mariakyrkan under samma period i som fotutställningen.

Eleverna på Borgarskolan som deltagit i Gymnasieprojektet går
medieinriktningarna på Samhällsvetenskapliga- och Estetiska programmen.

Varmt välkommen!

Mariakyrkan, Forellplan 3, Sätra