Foto: Mockfjärds församling

Kontraktskonvent och Slink in

"Det händer mycket i Mockfjärd"

Det händer mycket i Mockfjärd, berättar Timo Löppönen, präst i församlingen.

- Vår internationella grupp arrangerade onsdagen den 10 maj ett konvent för kontraktets alla internationella grupper. Gagnefs pastorats kyrkoherde Margareta Carlenius berättade om sina besök i Afrika. Vi fick bland annat höra om ko-projektet och om de stora problem som kidnappade och sexuellt utnyttjade kvinnor möter när de äntligen får komma tillbaka till sina hembyar.

Stiftets adjunkt för internationella grupper, Lisa Fröberg, berättade bland annat om kommande Världens fest i Västerås i pingsthelgen samt om ungdomar som i stiftets regi kommer att besöka Filippinerna och andra fjärran länder.

Vår internationella grupp bjöd på kaffe och smörgås. Undertecknad hälsade alla besökare välkomna och berättade om bygden och om församlingens verksamhet. Vi avslutade med en andakt.

Dagen därpå, torsdagen den 11 maj arrangerade vår internationella grupp även Slink in och då fick denna verksamhet storfrämmande: Klass 2 B med lärarna Anna Yngbäck och Elisabet Bing kom på besök och sjöng vårsånger, vilket uppskattades mycket av våra Slink in-besökare. Elever bjöds på fika och de fick en fågelholk som en gåva av Internationella gruppen.

Timo Löppönen, präst i Mockfjärds församling