En liljekonvalj ur Ottilia Adelborgs blomsteralfabet är broderad på den nya mässhakens rygg.

Nya prästkläder passar kvinnor

Ett arv från en privatperson har gjort det möjligt för Gagnefs församling att beställa två nya mässhakar.

Två nya mässhakar finns nu i Gagnefs kyrka, en stor och en mindre.
 - För första gången har vi sytt upp prästkläder efter kvinnliga mått, säger Josefin Rådbo, en av tre kvinnor som är präster i Gagnefs pastorat.

Kyrkliga textilier är dyra både i material och tillverkningskostnad. Det är därför det är glädjefyllt och lite märkvärdigt att Gagnefs församling ärvt pengar som räcker till två mässhakar och ett antependium (en altarduk).
- Det passar väldigt bra, eftersom våra vita mässhakar är så slitna att de inte får användas. De kommer inte att lagas, utan ska arkiveras och sparas till eftervärlden, förklarar Josefin Rådbo.

Liljekonvalje. Ut jag slapp och vart så glad, trångt var mellan gröna blad; i bland ängens blommor små fritt jag nu kan leka få.

Ottilia Adelberg, Prinsarnes Blomsteralfabet

Den mindre mässhaken är sydd i ett mycket vackert hemvävt linnetyg i björknävermönster. Fodret är av grönt siden. På framsidan finns en symbol för treenigheten broderad, och på ryggen ett broderat kors och en liljekonvalj som är kopierad ur Ottilia Adelborgs blomsteralfabet.

Josefin Rådbo och sömmerskan Irene Jonsson komponerat mönstret tillsammans.
- Det hör ju inte till vanligheten att församlingen skaffar nya mässhakar, så det känns roligt att få vara med och göra avtryck, säger Josefin Rådbo.

Irene Jonsson, som arbetar för Casula Textil i Bjursås, har sytt de båda mässhakarna för hand. Den större är vändbar. Ena sidan är ett naturvitt ylletyg från italienska Gucci som Irene har dekorerat med hemvävda band (som en vän hittat i sina gömmor i byn Rista) och guldbroderier. Den andra sidan är ett blått sidentyg med broderier i silver.

- Vi hade ingen blå mässhake i Gagnefs församling, bara lila. Blått används i fastetid från Andra advent, och det är på högmässan Andra advent som mässhakarna och antependiet kommer att invigas, förklarar Fredrik Lautmann, vikarierande kyrkoherde.
Josefin Rådbo leder högmässan och nya kyrkoherden Margerat Carlenius medverkar.
- Vi kommer att berätta om mässhakarna, om symboler, tyger och material.

Fredrik Lautmann och Josefin Rådbo klädda i församlingens nya mässhakar som tillverkats av Irene Jonsson (mitten).
Fredrik Lautmann och Josefin Rådbo iklädda de nya mässhakarna, som Irene Jonsson har sytt. Foto: Charlotta Rådman Frans
Fredrik Lautmann i den vändbara mässhaken.
Fredrik Lautmann provar den vändbara mässhakens andra sida. Foto: Charlotta Rådman Frans