Nu börjar det närma sig

Renoveringen har gått in i slutfasen inför öppningen på julafton.

Trots att det fortfarande är hantverkare, maskiner och byggnadsställningar i Gagnefs kyrka, så känns atmosfären annorlunda.
- Kyrkan känns varmare och mer välkomnande än tidigare, säger pastoratets kyrko- och kyrkogårdsföreståndare Åsa Hampgård med ett stort leende.

Nytt kök

Varm och välkomnande men också modern. Kyrkrenoveringen  innebär ett bekvämlighetslyft för både kyrkobesökare och personal. Det nya kyrktorget ger möjlighet till trivsamma fikastunder. Kyrkkaffe och kyrkkorv kan tillagas i det nya pentryt/köket där det också kommer att installeras en diskmaskin.  I kyrkan finns numera även en ny fräsch brudkammare och tre fina toaletter. Den ena är anpassad för personer med funktionsvariationer och här finns även ett skötbord.

Lång torktid

Enligt Åsa Hampgård så går slutfasen i renoveringsarbetet enligt planen. Ett litet krux är att den linoljefärg som kyrkbänkarna ska målas i tar tid på sig att torka.
-Vi kommer att höja temperaturen någon grad för att förhoppningsvis snabba på den processen något, förklarar hon.

Roligt arbete

När golvet är slipat och målat, och kyrkbänkarna är målade, ska kyrkans inventarier flyttas tillbaka. Även det tar sin tid, men det är ett roligt arbete, säger Åsa som med glädje ser fram mot julaftonen då kyrkan åter slår upp sina portar för allmänheten.