Margareta Carlenius, ny kyrkoherde i Gagnefs pastorat.

Nya kyrkoherden är på plats

Alla är inbjudna när Margareta Carlenius välkomnas den 18/12!

Gagnefs nya kyrkoherde Margareta Carlenius tillträtt sin tjänst.

Hon välkomnas till pastoratet söndagen den 18 december vid en familjemässa i Gagnefs kyrka som börjar klockan 11.00.
Alla hälsas välkomna att vara med!
Medverkande i mässan är:
Barnkör
Pastoratskören
Kyrkans musiker
Mikael Mogren, biskop
Camilla Nyberg, kontraktsprost
Josefin Rådbo, präst i Gagnefs församling
Timo Löppönen, präst i Mockfjärds församling
Christina Dalberg, präst i Floda församling
Kyrkråttan Kajsa
Margareta Carlenius, kyrkoherde

Efter gudstjänsten fortsätter festen i församlingshemmet där vi äter kyrkkorv och tårta.

Läs Margaretas brev till församlingarna:

Det här brevet författades den 7 november 2016:

Hej alla i Gagnef, Mockfjärd och Dala-Floda!

Sänder er en hälsning från ett Östra Ryd och Norrköping, där snön just lagt sig under Allhelgonahelgen. Ser på väderleksrapporten att vintern har kommit längre hos er i Dalarna.

Efter en intensiv höst med vanliga arbetsuppgifter har startskottet nu gått för att börja ta farväl av många människor i skiftande sammanhang. Det känns både sorgligt och rätt på samma gång. Precis som det ska vara i varje gott uppbrott och nytändning i livet.

Jag har just kommit hem från en veckas studieresa till Burma/Myanmar med Svenska kyrkans internationella arbete. Som förtroendevald i Kyrkomötet och som ordförande i Internationella rådet på riksnivå, har mitt arbete bestått i att utvärdera hur vi har arbetat i Burma, och hur och med vad vi ska arbeta i framtiden. Möten med människor, i för mig helt nya miljöer, har varit otroligt spännande och utvecklande. Jag lovar att berätta mer därifrån när jag kommer till Gagnefs pastorat!

Så är det då dags att leva som kyrkoåret lär oss. Städa bort det gamla och med glädje och förväntan bereda plats för det nya som kommer.
På hemmafronten är det dags att städa och packa för att fylla flyttbussen och fara till prästgården i Gagnef.

I Östra Ryd avskedspredikar jag första advent och på måndagen den 28 december far jag.

Snart ses vi!

Margareta Carlenius
Din blivande kyrkoherde

Det här brevet skrev Margareta i början av september månad, när det stod klart att hon fått jobbet som kyrkoherde i Gagnefs pastorat.

Hej!

Jag heter Margareta Carlenius och är er nya kyrkoherde i Gagnef, Mockfjärd och Dala Floda.

Vem är då det? Född, uppvuxen och har haft största delen av min prästgärning i Norrköping. Jag har varit präst sedan 1984 i olika församlingar. Under sju år var jag fängelse- och häktespräst vilket är en erfarenhet som har betytt mycket, både för mig som person och i min hållning till människor jag möter. Livet är ibland otroligt komplicerat att leva. Försoning och upprättelse är centrala begrepp som vi inte kan leva utan.

På min fritid har det under många år varit kyrkopolitik, på stifts- och riksplanet, kyrkomöte, Svenskakyrkan i utlandet och Svenska kyrkans internationella råd som jag lagt min tid på.

När det är dags att röra på kroppen, är det simning som står högst upp på intresselistan.

När mina flickor, som är 24 och 21 år gamla, flyger och har flugit ut ur boet, har det varit dags för mig att fundera över vad jag vill göra av resten av mitt liv. Då står ett riktigt bra arbete högt i kurs.
När frågan sedan kom om att söka kyrkoherdetjänsten i Gagnef, såg och ser jag det som en härlig utmaning och en nystart i livet.

Med stor glädje och förväntan går jag in i min nya tjänst i Gagnefs pastorat från andra advent. Med hopp om ett riktigt gott samarbete på alla plan med församlingsbor, frivilliga och anställda medarbetare. Låt oss dela vår tro och vårt liv tillsammans!

Jag hoppas att vi kommer att ses, ses mycket!

Margareta Carlenius
Din blivande kyrkoherde