Fullsatt när kyrkan öppnades

Vilken festlig nyöppning det blev!
På julafton slogs portarna till Gagnefs kyrka upp, och många kom för att "inspektera" den nyrenoverade kyrkan och se det nyskrivna julspelet "Kajsas magiska jul". Det var fullt i bänkraderna och de som kom fick vara med om en förmiddag bestående av innerlig julstämning och många skratt.

Statister och mjukisdjur

Huvudpersonerna kyrkråttan Kajsa och morfar Bernhard (prästerna Josefin Rådbo och Nisse Renman) berättade om den första magiska julen, natten då Jesus föddes. För att illustrera berättelsen användes levande statister, mjukisdjur och modern teknik.
Statister var Ulf Linnaeus (Josef), Linda Sporre (Maria), Per Eriksson och Biörn Källman (herdar), Margareta Meissner (ängel), Karin Linnaeus, Margareta Carlenius och Mikael Mogren (vise män). Musiker var Ingemar Ihlis och Jan Sjönneby. Sångsolister var Ihlis Selma Sima och Vilgot Ihlis. Vaktmästare var Emilie Norberg Isacsson och Johannes Kers.

Änglar och stjärna

Framför koret hade en ställning med en vit duk monterats upp. Med hjälp av projektioner förstärktes berättelsen med skuggspel, änglar i himlen/kyrktaket och Betlehems stjärna som ledde de tre vise männen rätt.

När duken föll fick åskådarna äntligen se stallet med det nyfödda Jesusbarnet, Josef och Maria. Stallets invånare illusterades med olika mjukisdjur.
Under berättelsens gång sjöng alla tillsammans sånger som "Blinka lilla stjärna", "Bä bä vita lamm" och "Nu tändas tusen juleljus". Sångsolisterna Selma och Vilgot imponerade också med sina sånger "När julen är här", "Julen är här" och "Hej mitt vinterland" och "Nu så kommer julen".

Biskopen öppnade

Biskop Mikael Mogren återöppnade formellt kyrkan genom att knacka sin biskopsstav tre gånger i golvet samt ett kortare tal. Därefter välkomnade han kyrkoherde Margareta Carlenius som ny prost i Falu-Nedansiljans kontrakt.

Högtidlig dag

Kyrkorådets ordförande Gittan Ihlis höll ett tal:
- Det är en stor och högtidilig dag, vi har renoverat kyrkan och kyrkoherden i Gagnefs pastorat har blivit kontraktsprost.
- Gagnefs kyrka har fått vänta på sin renovering i tio år eftersom vi byggde Himmilsgården. Men nu är vi här i en renoverad och vacker kyrka, och jag hoppas att ni trivs lika bra som jag.
Hon tackade biskopen samt alla medverkande, och avslutade med en uppmaning:
-Gå ut genom den stora porten. På vägen dit ser ni  den nya barnkyrkan och Ottlias vackra spetsar på de nya glasdörrarna. Ovanför porten sitter hennes tavla "S:t Göran och draken" som passande nog är det sista man ser när man lämnar kyrkan.