Bäsnabor tog initiativ till caféträff i fastetid.
Foto: JR

Caféträff i Bäsna

På Fettisdagen, tisdagen den 28 februari, anordnades en caféträff i Bäsna bygdegård. Initiativet till träffet kom från boende i byn:

- Och vi var inte sena att haka på. Vi har förr om åren haft regelbundna kyrkliga trivselträffar i Bäsna men av någon anledning har det runnit ut i sanden, säger församlingsprästen Josefin Rådbo.

Ett antal engagerade kvinnor från byn hade bakat semlor till det drygt 50-tal personer som slöt upp under eftermiddagen.

Från Svenska kyrkan deltog förutom Josefin Rådbo även kyrkoherde Margareta Carlenius.
- Jag och Margareta hade ordnat en tävling med frågor om tio Guds bud och lite annat kyrkligt. Tävlingen uppskattades liksom underhållningen av Ingemar Ihlis. Margareta berättade också om fasteinsamlingen och kampanjen "Koeffekten", berättar Josefin.

Ett gratislotteri anordnades med priser skänkta av en lokal trädgårdshandlare.

På bilden ses Bäsnaborna Carin Hagberg, Margareta Ekvall, Kristina Lagergren, Gunilla Lindberg och Irene Malm.

Majken Meltorn och Doris Wikman är inte med på fotot, men var också med och ordnade träffen.

Kollekt togs upp till fasteinsamlingen för Svenska kyrkans internationella arbete. Läs mer här