Mozart 4x4

Frösö kyrka 28 augusti kl.19:00.

Daniel Beskow, piano
Mila Thoors, piano & orgel

En konsert fylld med positiv energi! ”Mozart-effekten” är känd sedan länge för sin positiva påverkan på kroppen och hjärnan. Musiken av Mozart fascinerar med sin vitalitet, humor och djup och lämnar ingen likgiltig. Därför har musikerna Daniel Beskow och Mila Thoors bestämt sig för att spela en hel konsert med musik av Wolfgang Amadeus Mozart.

Idén att göra ett Mozart-program har fötts efter att Daniel och Mila spelat flera konserter tillsammans innehållande pianokonserter där orkesterpartierna bytts ut mot orgelackompanjemang. De upptäckte tidigt att just Mozarts musik med piano-orgelkombinationen lät bäst, och det är kanske inte så konstigt då Mozart i ett brev kallat orgeln för ”instrumentens kung - både för ögon och öron”.

I konsertprogrammet som Daniel och Mila satt ihop finns, förutom Mozarts Pianokonsert nr. 13 i C-dur, även Sonat i F-dur för 4-händigt piano samt några solostycken både för piano och orgel.

Om Daniel
Daniel Beskow har efter sin debutkonsert i Köpenhamn 2012 etablerat sig som en av Skandinaviens mest interessanta unga konsertpianister. Han bedriver en omfattande konsertverksamhet som solist och kammarmusiker till exempel i Grieghallen, Troldhaugen, Berwaldhallen och Tivolis stora sal. Daniel har även blivit inbjuden till flera kammarmusikfestivaler tex Feuchtwangen pianofestival, Hindsgavl festival, Smöga festival, Bornholm festival med flera. Som solist har han uppträtt med flera olika orkestrar runt om i Skandinavien med Mozarts pianokonsert no 13 och Griegs pianokonsert i a-moll. Bland andra höjdpunkter kan nämnas ”Sagolikt” med Cornelia Beskow inspirerad av Elsa Beskows sagor samt en scenisk version av Schuberts Winterreise med Johannes Held, baryton.

Daniel studerade vid Kungliga musikhögskolan och Edsbergs musikinstitut i Stockholm. Därefter fortsatte studierna i Norge för professor Jiri Hlinka och för Peter Feuchtwanger i London. Solistdiplom vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) för Niklas Sivelöv samt Hochschule fur Musik und Theater i Hannover för Einar Steen Nökleberg. Masterclasses för Andrzej Jasinski, Ronald Brautigam, Liisa Pohjola och Hans Leygraf.

Daniel är vinnare av DKDM:s stora solisttävling och kammarmusiktävling 2010.
Vinnare av publikpriset i danska radions P2-tävling samt finalist i kammarmusikför-
bundets tävling ”Ung och lovande” med pianotrion Scandza 2011 med mera. Pristagare i DKDM:s pianotävling 2012. Daniel har även erhållit flera stipendier från Konstnärsnämden 2015, Kungliga Musikaliska Akademien och RWA-DEA med flera.
Han har specialicerat sig på nordisk pianomusik och den svenska kompositören
Wilhelm Stenhammar.

Om Mila
Mila är född och uppvuxen i Krasnodar i södra Ryssland. Hon har studerat piano, kammarmusik och ackompanjemang först vid Krasnodars högre läroverk (college) år 1995-1999 och sedan i Rostovs statskonservatorium år 1999-2004 som ledde till konsertpianist, kammarmusiker, ackompanjatör och lärarexamina.
Sedan fortsatt hon sina musikstudier vid Högskolan för scen och musik i Göteborg, först inom programmet ”Interpretation for foreign students” år 2005-2006 med piano, kammarmusik och orgel som huvudämnen.

En stor passion för orgel ledde henne till nästa utmaning: år 2006 kom hon in på Kyrkomusikerprogrammet vid Högskolan för scen- och musik i Göteborg och år 2008 parallellt med det även på Konstnärliga masterprogrammet med orgel som huvudämne (före detta Konsertorganistutbildning) vid Musikhögskolan i Piteå. År 2010 fick hon organistexamen (Master of fine arts in church musik) och sommaren 2012 blev hon klar även med den konstnärliga delen av påbyggnadsstudierna
i Piteå.

Parallellt med studierna i Piteå har hon jobbat som kyrkomusiker i Åsele-Fredrika församling år 2010-2012. Sedan november 2012 är hon anställd som organist i Lycksele församling, Södra Lapplands pastorat. Under sommaren 2015 har Mila även varit orgellärare på ”Toppenkurset”, en internationell sommarkurs för unga musiker i Mosjøen, Norge.

Mila har deltagit i ett flertal internationella orgelakademier och masterklasser, bl a Gothenburg International Organ Academy in 2006, 2007, 2011, 2015, Norddeutschen Orgelakademie 2006, Smarano International Organ Academy 2008, Bodø International Organ Festival 2010, 2011, Orgelwoche Oppenheim, 2008, 2010, Stuttgarter Orgelakademie 2012, Haarlem International Summer Academy for organists 2014, International Organ Course 2015 (Romainmotier, Schweiz), Europäische orgelakademie Leipzig 2015, spelat många orgelkonserter i Sverige och utomlands bl a i Norge, Finland och Italien, samt deltagit i konserterna inom ramen för internationella orgelfestivaler och orgelveckor, bl a i Tyskland, Norge, Spanien, Holland. Hennes orgellärare inom svensk högskoleutbildning har varit Karin Nelson, Joel Speerstra, Johannes Landgren, Ingrid Melltorp och
Hans-Ola Ericsson.

Frösö kyrka lördag 28 augusti kl.19:00