Björn Larsson & Robert Pauker

Frösö kyrka söndag 25 juni kl.18:00.

Bland skogens höga furustammar

Björn Larsson, baryton
Robert Pauker, piano/orgel

En musikalisk resa till toner av våra mest älskade nationalromantiker – med skogens magi och mystik som tema!

Göran Modén leder minnesceremoni vid Wilhelm Peterson Bergers grav efter konserten.

FRÖSÖ KYRKA SÖNDAG 25 JUNI KL.18:00

Fri entré tack vare alla medlemmar i Svenska kyrkan!

Om Björn Larsson

Född och uppvuxen i Göteborg. Studier vid Hvitfeldtska Gymnasiets Musiklinje, Vadstena Folkhögskola, Musikhögskolan i Göteborg, Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Operahögskolan i Stockholm samt för sångpedagogen Jonathan Morris i Lugano, Schweiz.

Björn Larsson debuterade som Greve Almaviva vid Läckö Slottsopera och som Don Giovanni vid Statsoperan i Prag och har därefter framträtt vid operahus och festivaler som Teatro Carlo Felice (Genova), Schlosstheater im Neuen Palais, (Potsdam/Berlin), Mecklenburgisches Staatstheater Schwerin, Opéra national de Lorraine (Nancy), Malmö Opera, Ystadoperan, GöteborgsOperan, Opernfestspiele Heidenheim, Staufer Festspiele (Göppingen) m.fl. i roller som Leporello, Capulet, Lord Ruthven i Marschners ”Der Vampyr”, Conte Asdrubale i Rossinis ”La pietra del paragone” och Dr. Falke i ”Läderlappen”. Vid uruppförandet av den brasilianske kompositören João MacDowells opera "Det sjunde inseglet" (efter Bergmans film) 2018 vid Bergmanfestivalen i Stockholm samt Teatro de Vermelhos, Ilhabela/São Paulo, Brasilien, sjöng han rollen som Raval.

Björn Larsson är pristagare i den internationella sångtävlingen "Concorso Enrico Caruso" i Milano. Konsert- och oratorierepertoaren omfattar bl.a. verk som Mozarts, Brahms och Faurés Requiem", L-E Larssons "Förklädd Gud", Kodalys "Te deum", Rossinis "Petite messe sollenelle", Bachs "Magnificat" och Johannes- och Matteuspassioner samt Händels "Messias". Vid konsertanta operaframföranden har han sjungit roller som Ramfis i ”Aida”, Banco i ”Macbeth” och titelrollen i ”Porgy and Bess” i Göteborgs Konserthus.

Om Robert Pauker

Robert Pauker är född 1974 och växte upp i Surte strax norr om Göteborg.
Han har studerat vid Oskarshamns folkhögskola, kantor samt Musikhögskolan i Piteå, organist och konsertorganist, för bl a prof. Hans-Ola Ericsson och Mattias Wager. Därtill har han deltagit i mästarkurser för Harald Vogel och Olivier Latry m fl.
1998 deltog han i “Oundle International Summer School for Young Organists” i England vilket ledde till konserter i katedralerna i Bristol och Chester samt på Exeter College, Oxford.

Vid 2000 års “Second International Feliks Nowowiejski Organ Competition” i Poznan, Polen, erhöll han ett finalistpris samt pris för bästa interpretation.
1995-2002 var Robert organist/pianist för Musikhögskolans i Piteå Kammarkör under ledning av prof. Erik Westberg med turnéer till de nordiska länderna, England, Ryssland och Italien.

Sedan 2002 är Robert organist i Jukkasjärvi församling (Kiruna) och har utöver det framträtt som orgelsolist och ackompanjatör runt om i Sverige samt i England, Finland, Island, Italien, Nya Zeeland, Spanien och USA.