Viktig information i Corona-tider

Åtgärder för att hindra den snabba smittspridningen och annan information till hjälp för våra församlingsbor.

Vi måste alla hjälpas åt att förhindra den snabba smittspridningen av Coronaviruset och skydda utsatta grupper i samhället. Därför vidtar vår församling följande åtgärder.

Riskgrupper

uppmanas att hålla sig hemma och undvika kontakt med andra. Till riskgrupper hör:

• alla som är 70 år eller äldre. Oavsett om du känner dig som en ”äldre” så är det ett faktum att immunförsvaret försämras rejält från denna ålder. Var rädd om dig och utsett dig inte för onödiga risker.
  • alla som har en sjukdom som påverkar immunförsvaret.

Nolltolerans mot sjukdom

Känner du dig det minsta sjuk/har förkylningssymptom så ska du hålla dig hemma och undvika kontakt med andra.

Trivselluncher och besök på serviceboenden

är inställda tillsvidare.

Maxantal

Vi släpper max in strax över 40 personer i kyrkorna/lokalerna och ser till att alla håller säkerhetsavstånd. Allt ovanstående gäller även begravningar, dop, vigslar. Klicka här för mer info om begravningar.

Nattvard

I Frösö kyrka och i Hornsbergskyrkan fortsätter vi att fira nattvard, men vi tar bara emot den i en gestalt, d.v.s. vi tar bara emot brödet. Även i denna form räknas den som en fullvärdig nattvard. I Sunne och på Norderön är alla gudstjänster tillsvidare utan nattvard.

Hygien

All personal i församligen är väldigt noga med sin handhygien - var det du också. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten. I församlingens tvålar finns handsprit. Tänk på att inte ta på dig i ansiktet.

Beröring

Vi hälsar inte varandra med handhälsning och kramas inte. Vi håller också ett visst säkerhetsavstånd till varandra. Vi vet - otroligt tråkigt! Men vi kan hälsa varandra på andra sätt, inte minst genom att se varandra i ögonen och le. Detta gäller naturligtvis också vid fridshälsningen i högmässan.

Snabba ändringar

Vi varnar för att händelser kan komma att bli inställda eller ändrade med kort varsel. Facebook är den kanal där du fortast ser ändringar. Om du inte har tillgång till Facebook, så är du alltid välkommen att ringa oss om du undrar något.

Livesändningar

Vi kommer att livesända en del gudstjänster och andakter på vår Facebook-sida framöver för att inkludera de som inte kan närvara fysiskt. Håll koll på Facebook för dagar och tider.

Hjälp och stöd

Känner du dig orolig eller ensam/isolerad och behöver någon att prata med? Vi finns tillgängliga för dig, så tveka inte att höra av dig! Likaså om du behöver praktisk hjälp med något; att handla, hämta ut medicin etc. Ring oss så hjälper vi dig.

För samtalsstöd kan du också kontakta Jourhavande präst genom att ringa 112 eller via e-post eller chat genom att klicka på följande länk:

Länk till Jourhavande präst

Vi följer utvecklingen hela tiden och fler åtgärder kan komma att vidtas ifall myndigheterna kommer med nya direktiv. Vi ber för att spridningen ska avta i närtid.