Forsknings- och analysenheten fyller 30 år!

Nyhet Publicerad

Med anledning av att vi firar 30 år publicerar vi rapporten Svenska kyrkans forskningsenhet 1990–2020 och ett inspelat panelsamtal om forskning för Svenska kyrkan. I korta texter ger tidigare chefer för forsknings- och analysenheten perspektiv på tillkomsten av forskning vid kyrkokansliet, organisation och en översikt över inriktningar i forskning och arbetet med att sprida kunskap och teologisk reflektion inom Svenska kyrkan, till akademi och samhälle. Redaktörer är Urban Claesson och Dag Tuvelius.

Ladda ned rapporten Svenska kyrkans forskningsenhet 1990–2020 som pdf

Ta del av ett fördjupat samtal om 30 år av forskning vid Svenska kyrkans forskningsenhet och i synnerhet om den övergripande principiella frågan om behovet av vetenskaplig kunskapsproduktion i en organisation som Svenska kyrkan – idag och för framtiden. Moderator för samtalet är Johanna Gustafsson Lundberg, och deltagare i panelen är Bengt Kristensson Uggla, Ann-Louise Eriksson, Carola Nordbäck och Peter Åström.