Josephine Ganebo Skantz, utredare

Josephine Ganebo Skantz är utredare vid enheten för forskning och analys.

Om mig, Josephine

I mitt arbete som utredare stöttar jag den löpande verksamheten på enheten, utför utvärdering, deltar i utformning och analys av enkäter samt bidrar till forskningsprojekt.
Inom ramen för min anställning vid kyrkokansliet har jag skrivit om dopet i två publikationer, en fristående rapport med fokus på barndop och i Nyckeln till Svenska kyrkan 2019 med fokus på konfirmand- och vuxendop. Jag arbetar även med utformningen av kyrkokansliets årliga enkät till kyrkoherdar och allmänheten, den så kallade ”kyrkbussen”. För närvarande ingår jag i ett pilotprojekt om äldre kvinnors ideella engagemang i Svenska kyrkan och utvärdering av Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Nyckelord

Religionssociologi, idealitet, dop, konfirmanddop, vuxendop, genus, kyrkbuss.

Mitt CV

• Utredare vid enheten för forskning och analys (2018-)
  • Master of Arts i sociologi, University of Aberdeen (2018)

Mina publikationer

Klintborg, Caroline & Ganebo Skantz, Josephine (2022). Gudstjänst, unga vuxna och delaktighet. I Andreas Sandberg (red.) Nyckeln till Svenska kyrkan – en skrift om organisation, verksamhet och ekonomi 2022. Uppsala: Svenska kyrkan,  47-65.

Ganebo Skantz, Josephine (2019). Vuxen- och konfirmanddop – kyrkliga handlingar mot strömmen. I Andreas Sandberg (red.) Nyckeln till Svenska kyrkan – en skrift om organisation, verksamhet och ekonomi 2019. Uppsala: Svenska kyrkan,  25-38.

Sandberg, Andreas, Sjölin, Ingegerd & Ganebo Skantz, Josephine (2019). Dop i förändring: en studie av föräldrars aktiva val och församlingens strategiska doparbete. Uppsala: Svenska kyrkan.