Hjärtats väg

Att vi går hjärtats väg innebär ett regelbundet avstannande, där vi blir tysta, uppmärksamma och lyssnande. Genom yinyoga och meditation kan vi få upptäcka och erfara hur tystnad, stillhet, helighet och medvetenhet kan hjälpa oss att bli mer mänskliga. Välkomna!

Vårterminen v. 3-21

Forshaga-Munkfors församling erbjuder ett sammanhang där vi genom beprövade andliga övningar kan få upptäcka och erfara hur tystnad, stillhet, helighet och medvetenhet kan hjälpa oss att bli mer mänskliga. I varje människa finns ett centrum av stillhet omgivet av tystnad och i detta centrum råder fullständig öppenhet. Genom övningarna söker vi kontakt med detta centrum, som vi tror är den punkt varifrån den ofta mycket lågmälda inre rösten från vår djupaste identitet kan tala till oss. Att vi går hjärtats väg innebär ett regelbundet avstannande, där vi blir tysta, uppmärksamma och lyssnande. Det som också i vår kristna tradition kallas kontemplation. Nedan ger vi en kort beskrivning av de två övningarna som vi erbjuder.

Yinyoga

Vi utför enkla fysiska övningar sittande och liggande på golvet med hjälpmedel som bolster och filtar. Varje position hålls i 3-5 minuter med strävan att slappna av så mycket vi kan och låta gravitationen göra jobbet. Avslappningen gör att vi kommer åt bindväv, ligament och skelett, vilket oftast leder till att vi blir rörligare i kroppen. Ingen tidigare erfarenhet krävs.

Forshaga församlingshem
Onsdagar kl. 18.30

Meditation

Vi sitter i tyst meditation två gånger tjugo minuter med meditativ gång mellan sittningarna. Kontemplation är som ovan nämnts ett annat ord för denna övning. Efter att vi hittat en fungerande sittställning övar vi oss i att låta allting vara som det är genom att iaktta, acceptera (säg ja) och att andas. Nybörjare får en kort introduktion före sittningen.

Forshaga församlingshem
Onsdagar kl. 19.45

Har du frågor vänligen kontakta per.mathisen@svenskakyrkan.se, 054-87 55 12

Fler verksamheter samma dag

En vuxen och ett barn lägger pussel tillsammans.

Öppet hus

En generationsövergripande verksamhet som riktar sig till alla åldrar där du kan komma och gå som du vill under öppettiden. Olika aktiviteter avlöser varandra. Hit kan du bland annat komma för att prata, läsa, pyssla, leka, fika och umgås med andra.

Gråa moln som drar in över en sjö.

Mindra

Välkommen till församlingens "andliga" tankesmedja. Här får vi dit vi dela våra erfarenheter och tankar kring religion, andlighet och teologi.