En flaska handsprit står bredvid psalmboken i kyrkbänken. På kroken bredvid hänger ett munskydd.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Församlingens medarbetare sträcker ut en hand under pandemin

Stöd till en förtvivlad kvinna, vars man är svårt sjuk i covid-19. Återkommande samtal till någon som bara gråter. Svenska kyrkan i Florida hjälper dem som drabbats på olika sätt.

– När jag lägger på luren ibland vill jag bara gråta. Det är så svårt. Det säger Gerd Persson, ordförande i kyrkorådet i Svenska kyrkan i Florida.

Genom en telefonkedja har hon, Petra Graeff och de andra i kyrkorådet fått kontakt med väldigt många människor under de senaste veckorna. De har ringt församlingsmedlemmar som finns i hela Florida, och andra som de vet har det svårt.

NÅGON SOM BARA GRÅTER OCH GRÅTER

Dem de inte kunnat nå på telefon har fått ett mejl. ”Har ni det bra? Hör av er.” De är överväldigade över hur uppskattade samtalen och mejlen blivit. Både glädje och sorg kommer nära:

– En familj har haft covid-19, de har varit mycket sjuka hela familjen, dem ringde vi kontinuerligt för att höra hur det var med dem. De är nu friska hela familjen. Jag har också pratat med någon som bara gråtit och gråtit. Då ringer jag igen. Vi får hålla ett öga på dem som har det extra kämpigt.

Ett par där mannen är sjuk i cancer har fått extra omtanke. Petra Graeff, som arbetar som assistent och samordnare, åkte dit med hembakade semlor och hemmagjord ärtsoppa. Paret kunde sitta i sitt garage med öppen garageport och samtala med Petra på säkert avstånd.

Fast på coronadrabbat fartyg

Svenska kyrkan i Florida har också varit ett stort stöd för svenska turister på ett av kryssningsfartygen som kom in till Port of Everglades i Fort Lauderdale. Efter att många smittats av coronavirus på fartyget och någon även dött, fick fartyget inte lägga till någonstans i Sydamerika där de kryssade. Fartyget seglade då vidare med hopp om att USA skulle ta emot dem, vilket Florida också gjorde. De sjuka fördes direkt med ambulans till sjukhus.

– En kvinna ringde oss och var förtvivlad, berättar Gerd. Hennes man var svårt sjuk och hade tagits till sjukhus.

Själv var kvinnan kvar på båten i karantän. Hon fick inte lämna sin hytt. Petra gjorde en stor insats genom att via telefon ge tröst och stöd. Dagliga samtal en längre tid hjälpte att hålla livslågan uppe. Mannen blev slutligen frisk och efter flera tester fick han resa hem till Sverige.

Telefonstöd till dem som hamnat på sjukhus

Petra har gett stöd till ett annat svenskt par när kvinnan hamnade på sjukhus. Nu är båda paren tillbaka i Sverige. En av kvinnorna skrev till Petra ”I en tid när allt kändes obegripligt då såg du till att det omöjliga var möjligt. Du gav oss hopp och tro att det fanns en framtid. Tack snälla medmänniska!”

– Att vi har en kyrka, att vi kan vara den här utsträckta handen som de behöver. Man känner sig så välsignad, säger Gerd.

mejlutskick till 600 personer

Just nu har församlingen ingen präst men Petra och Gerd jobbar på många plan. Två gånger i veckan får de omkring 600 namnen på deras e-postlista ett utskick från kyrkan. Tidigare kunde utskicken handla om den kommande gudstjänsten. Nu blir det i stället en bön, en betraktelse eller tips om lite av varje. På Facebook-sidan är det också mycket aktivitet. Det värmer.

Hon berättar att vissa svenskar i Florida, precis som i Sverige, kämpar hårt för att kunna betala maten och hyran för en familj. En del lever ”from pay to pay”, ur hand i mun.

Med anledning av coronaviruset har församlingen startat en speciell insamling som nu gett dem möjlighet att bland annat samla in till presentkort på mat.

– Det är inga större summor men viktigt för oss att kunna hjälpa till, säger Gerd. Detta är också ett fint sätt för våra medlemmar att få vara delaktiga i något betydelsefullt.

Läste in sagor på video

Den nuvarande situationen är påfrestande på ett särskilt sätt för barnfamiljerna. Den ekonomiska situationen kan vara besvärlig. Men också vardagslivet blir svårt eller ibland nästan omöjligt att få ihop. Alla skolor på alla nivåer har varit stängda i en månad. Föräldrarna försöker undervisa barnen fast de ofta själva behöver arbeta.

Petra som brukat ha hand om barngruppen har läst in sagor på video och skickat ut dem till mammorna. En mamma skrev tillbaka och tackade för att hon fått några minuter för sig själv medan barnet lyssnat på sagan.

– Det känns otroligt tacksamt att vi har en kyrka här i Florida. Det känns verkligen att vi ger stöd, hopp och sprider Guds glädje och kärlek, säger Gerd, som berättar att församlingen nu planerar för vad som behöver göras i sommar.