Foto: Mårten Thurfjell

Biskopsvisitation 2018

Nyhet Publicerad Ändrad

Vårens biskopsvisitation i Folkungabygdens pastorat är nu avlutad med en visitationshögmässa i Vårfrukyrkan

Många hade sökt sig till Vårfrukyrkan denna vackra pingstdag, den 20 maj, för att vara med i visitationshögmässan som avslutade vårens biskopsvisitation

Denna dag var även  premiär för den nya kyrkohandboken vilket uppmärksammades med att biskop Martin Modéus läste upp det brev som han sänt till alla församlingar med anledning av att vi tar nya kyrkohandboken i bruk.

I mässan medverkade församlingarnas körer och musiker med mycket sång och musik. Kyrkvärdar, präster, diakoner, pedagoger, församlingsvärdar och många fler medverkade i mässan på olika sätt. En gudstjänst firar vi tillsammans, där vi alla  som denna söndag besökte kyrkan var en del av en levande gudstjänst.

Jesus sa: Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Känn inge oro och tappa inte modet

Joh 14:27

Kyrkoherde Fredrik Lennman predikade där han bland annat talade om frälsningens väg för oss. Den är till för alla och Anden kallar oss och ger oss en tro och ett hopp inför framtiden. Anden verkar i människor i hela pastoratets församlingar genom allt gott som görs och där människor samlas till bön.

Biskop Martin Modéus celebrerade tillsammans med församlingherde Maria Löfgren

Mellan gudstjänsten och visitationstalet serverades en lunchmacka, kaffe och kaka i kyrkan.

Biskopens visitationstalet kan du läsa här

Foto: Mårten Thurfjell