Biskop Martin Modéus.

Biskopsvisitation 2018

Nyhet Publicerad

Under två veckor i vår besöker biskop Martin Modéus Folkungabygdens pastorat med dess församlingar. För länge sedan var visitationen ett sätt för biskopen att se till att allt stod rätt till i församlingen. Idag är syftet främst att inspirera och främja levande församlingar

Visitationen sker under vecka 11 (12-16 mars) samt vecka 20 (14-17 maj) med
Visitationshögmässa i Vårfrukyrkan söndagen den 20 maj kl 11.00

Syftet med visitationen är inspiration och främjande av levande församlingar, där den tillsyn som sker, har ett främjande förhållningssätt. Syfter är alltså att stärka församlingarna i uppdraget och fördjupa samhörigheten i stiftet.

Biskopen kommer särskilt att lyfta frågan: Hur vill vi vara Kristi kyrkan och levande församlingar på denna plats?

Välkommen med på öppna samlingar och möt biskopen. Vid visitationen kommer även Stiftsteolog Carina Sundberg, Stiftsadjunkt Stefan Ahlm och Domprost Peter Lundborg att delta

Program för dagarna hittar du här

Biskopens herdabrev

"Levande tillsammans med Kristus - om en kyrka i rörelse" är titeln på biskop Martin Modéus herdabrev som publicerades våren 2016. I brevet beskriver biskopen sju rörelser som kyrkan är inne i och som är på väg att förvandla kyrkan.