Foto: Nils-Peter Vaggelyr

Lokalförsörjningsplanen är antagen

Kyrkofullmäktige har nu antagit pastoratets lokalförsörjningsplan. Detta är nu ett dokument som vi tillsammans ska arbeta utifrån

I lokalförsörjningsplanen (LFP) har pastoratets alla 32 kyrkor klassificerats utifrån sitt kulturvärde, renoveringsbehov och nyttjande.

Arbetet har pågått under ett år där både församlingsråd och anställda har deltagit i arbetet och projektgruppen har haft en nära samarbete med Linköpings stift.

Alla 162 byggnader har berörts men focus har legat på själva kyrkobyggnaderna. För att kunna göra rätt insatser på lång sikt för respektive kyrka, har kyrkorna klassificerats från A till F.

A-klass omfattar alla huvudkyrkor som används dagligen. Till exempel Ödeshögs kyrka, Vårfrukyrkan

Merparten av kyrkorna hamnar i D-klass, vilket innebär att de används, men mer sällan, t ex Blåvik, Skeppsås, Sya, Stora Åby. Här kommer grundtemperaturen sänkas under den kalla delen av året.

Men alla pastoratets kyrkor kommer att kunna värmas upp vid begravningar och i juletid om önskemål finns.

Här kan du läsa hela lokalförsörjningsplanen

Bilaga 1Klassning av kyrkan

Bilaga 2 Barnkonsekvensanalys

Bilaga 3 Folkungabygdens fastighetsbestånd 2021

Ekeby kyrka, en rosa kyrka med tornet och ingången.

Arbetet med Lokalförsörjningsplan

Svenska kyrkan gör just nu en omfattande översyn av sitt fastighetsinnehav, och skapar nya modeller för planering och förvaltning av fastigheter och det gemensamma kulturarvet. Hur det arbetet går till kan du ta del av här.