Ekeby kyrka, en rosa kyrka med tornet och ingången.
Foto: L Nilsson

Arbetet med Lokalförsörjningsplan

Svenska kyrkan gör just nu en omfattande översyn av sitt fastighetsinnehav, och skapar nya modeller för planering och förvaltning av fastigheter och det gemensamma kulturarvet. Hur det arbetet går till kan du ta del av här.

Folkungabygdens Pastorat är nu mitt uppe i arbetet med  Lokalförsörjningsplanen. Den första delen är klar. Planen är antagen av kyrkofullmäktige i nov 2021 . Nu går vi in i nästa del, hur planen ska användas.

Under kyrkomötet 2016 fattades beslutet att Svenska kyrkan ska ta ett gemensamt ansvar för fastigheter och kyrkor. Lokalförsörjningsplanering är en del av det beslutet och senast den 1 januari 2022 bör varje församling och pastorat ha en lokalförsörjningsplan framtagen.

Anpassar lokaler efter kyrkans behov

Beslutet grundar sig i en framtid med färre medlemmar och minskade inkomster som gör att Svenska kyrkan behöver arbeta mer kostnadseffektivt på flera områden. Att anamma en hållbar fastighetsförvaltning som ger oss anpassade lokaler efter vår verksamhet samtidigt som vi sparar både ekonomin och miljön och fortsatt kan ta ansvar för kyrkobyggnaderna är mycket viktigt.
Som en av landets största fastighetsägare har Svenska kyrkan också ett ansvar för att hantera den miljö- och klimatpåverkan som alla fastigheter genererar. Svenska kyrkan har som mål att vara klimatneutral till år 2030 och i det arbetet är en ansvarsfull fastighetsförvaltning en av nycklarna.

Insamling av fakta

Folkungabygdens pastorat äger idag totalt 162 fastigheter och byggnader, varav 34 stycken är kyrkor eller kapell. Tanken med projektet är att se över alla dessa, samla in fakta och statistik över hur de används idag, vilket kulturvärde de har och vad pastoratet har för mål med den egna verksamheten framöver. Fakta kommer sen analyseras för att se vilka lokaler som behövs inom verksamheten på en längre sikt.

Vilka frågor ska vi ställa i arbetet med fastigheterna?

Frågeställningar som ska besvaras är, hur utnyttjas våra lokaler, fungerar de för verksamheten, hur påverkar de klimat och miljö, hur ser kraven på underhåll ut och hur utvecklas kostnaderna på sikt? Kyrkobyggnaderna har en särställning och är starkt förknippade med ortens historia, tro och identitet.
Målsättningen är en effektiv och långsiktigt hållbar fastighetsförvaltning som bidrar till funktionella lokaler för kyrkans olika verksamheter, låg påverkan på klimat och miljö, och som samtidigt sparar på ekonomin. Då kan Svenska kyrkan fortsätta att ta ansvar för det kyrkliga kulturarvet och även i framtiden vara verksam med gudstjänst, diakoni, undervisning och mission.

Projektgrupp

Jag som driver projektet framåt heter Helen Kaspersen. Jag kommer tillsammans med en arbetsgrupp bestående av Gerhard Paping, Gunni Karlsson, Anne-Marie Karlsson, Berith Greck-Ånell och Christoffer Niklasson med hjälp av Linköpings stift genomföra projektet och vår målsättning är att ha en klar Lokalförsörjningsplan under hösten 2021. Tanken är att den färdiga planen sen fastställs av kyrkofullmäktige i november 2021. Vi hoppas och håller tummarna för att pandemin inte sätter käppar i hjulet för tidplanen.

Mitt arbete består nu av att samla in fakta om hur nuläget av alla lokaler ser ut. Vi åker runt och kikar på byggnaderna, för att bilda oss en gemensam uppfattning om hur de ser ut och vad de används till. Flera av er kommer med största sannolikhet se eller stöta på mig det kommande året.

Ett verktyg för framtiden

Den färdiga Lokalförsörjningsplanen ska sedan vara ett levande dokument och gå hand i hand med Församlingsinstruktionen. Även lokalförsörjningsplanen ska uppdateras med jämna mellanrum och utifrån planen så vidtar pastoratet de åtgärder som behöver göras för att uppfylla planen och de framtida målen för verksamheten.
Återkom gärna om ni har frågor och kom gärna fram och prata om ni ser mig.

Frågor och svar om kyrkans fastigheter

Här kan du ta del av några vanliga frågor om Svenska kyrkans fastighetsinnehav och vad arbetet med lokalförsörjningsplanen kan inbegripa.

Äldre kvinna tänder höga ljus längst fram i kyrkan.

Gemensamt ansvar

Genom att ta ett gemensamt ansvar för fastigheter, kyrkor och ekonomi kan Svenska kyrkan fortsätta sprida kristen tro och arbeta för en bättre värld även när medlemmarna blir färre och de ekonomiska resurserna mindre .