Krubbsamling Ekeby
Foto: Peter Svärdsmyr

Studiebesök - årets högtider

Välkommen att lära och kunskapa omkring årets högtider hos oss i Svenska kyrkan!

Krubbsamling (Förskola, Förskoleklass och åk 1)

Tid & Plats: Ekeby kyrka, ca 30-45 min. (tider kommer för HT2023)

Vi samlas kring julkrubban och berättar julens berättelse med hjälp av figurerna i krubban. Berättandet varvas med sånger och sen avslutar vi med pepparkaksfika.

Julvandring (Åk 2-5)

Tid & Plats: Boxholms kyrka, ca 60 min. (detta besök utgår tvärr HT 2023)

Vi får följa stjärnan och upptäcka julens berättelse genom att träffa Josef, Maria, herdarna och de vise männen. Under ca 45 min leds eleverna i en pedagogisk vandring kring julens berättelse.

Påskvandring (åk 3-6)

Tid & Plats: Centrumkyrkan, ca 60 min (Tider kommer för VT 2024)

Påsk har firats i den kristna traditionen i 2000 år. Vi gör en stationsvandring i Centrumkyrkan och får tillsammans uppleva den första påsken med alla sinnen. Efteråt pratar vi om varför vi firar påsk på det sätt vi gör idag och hur kycklingar, påskris och Jesus egentligen hör ihop.

Adjö, herr Muffin (Åk 1-3)

Tid & Plats: Boxholms församlingshem, ca 60 min. (tider kommer för HT 2023)

Ett studiebesök för lägre åldrar i allhelgonatid. Vi tittar på filmen eller läser berättelsen ”Adjö, herr Muffin” som bygger på en prisbelönt bilderbok för yngre barn omkring temat döden. Vi pratar också om begravning och hur det går till när någon dör. Efteråt ritar vi, sjunger lite och avslutar med ett kort samtal om vad vi varit med om. Mycket tid för frågor och reflektion.

Allhelgonavandring (åk 4-6)

Tid & Plats: Timmerö kapell , ca 45 min. (detta besök utgår tyvärr HT 2022)

Allhelgonahelgen är en helg med djupa rötter i historien. Vi börjar med att gå en vandring på kyrkogården omkring Timmerö kapell och får träffa på helgonet Heliga Birgitta och helgonet Lucia. Efteråt går vi in i Timmerö kapell och samtalar om döden, begravning och allhelgonahelgen. Vi avslutar med att tända ljus och sjunga en känd psalm.