En färggrann och abstrakt målning föreställer Martin Luther.
Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Final på reformationsåret 2017

Den 31 oktober är det 500 år sedan Martin Luther enligt traditionen spikade upp sina 95 teser på porten till Slottskyrkan i Wittenberg. Det uppmärksammas under en hel vecka, med gudstjänster, nyskriven musik, öppna föreläsningar och andra evenemang där reformationens betydelse för Sverige står i fokus.

Reformationsveckan har inletts och i Uppsala domkyrka hölls under söndagen den 29 oktober en stor högtidsmässa ledd av ärkebiskop Antje Jackelén. Övriga biskopar i Svenska kyrkan medverkade, liksom den katolske kardinalen Anders Arborelius och representanter för andra samfund.

Både kung Carl XVI Gustaf och statsminister Stefan Löfven närvarade, och representanter för näringsliv, universitetsvärlden, idrottsrörelse och nationella minoriteter. Allt för att spegla hur reformationen fortsätter att angå hela samhället. Efter gudstjänsten blev det stort mingel med soppa och äppelmust utanför kyrkan.

Se intervjun med ärkebiskop Antje Jackelén nedan (1:13 min)

Stort program under reformationsveckan

Reformationsveckan i Uppsala bjuder även på en ekumenisk dag och nyskriven musik som framförs i flera sammanhang. Hela programmet kan du läsa på Uppsala domkyrkoförsamlings webbplats.

Gudstjänster i landets domkyrkor på reformationsdagen

På själva reformationsdagen den 31 oktober firas gudstjänster i landets alla domkyrkor, flera av dem med ekumenisk och internationell prägel.

Om 500 år av reformation

Se vår animerade serie i tre delar som berättar om 500 år av reformation, från Martin Luthers tid - till Sverige idag.

Martin Luther som legofigur.

Martin Luther och reformationen – fördjupning

Vem var Martin Luther? Vad var han så arg på? Och vad hände när han spikade upp sina 95 teser? Martin Luther inledde reformationen för 500 år sedan. Den förändrade både kyrkan och samhället på sin tid, och gör det fortfarande. I tio korta filmer och fjorton texter får du veta mer.

Martin Luther – sammanfattning

Munken Martin Luther insåg en dag att det goda förhållandet mellan Gud och människa inte är något som vi själva kan åstadkomma. Han kom fram till att gudsrelationen – rättfärdigheten – är en gåva som Gud ger helt gratis till den människa som tror.