Filmer om Martin Luther och reformationen

Se våra filmer som berättar om munken Martin Luther och reformationen.

På sidan samlar vi

•  tre animerade filmer som berättar om 500 år av reformation, från Martin Luthers tid till Sverige idag
  • tio filmer, om 1–2 minuter, som sammanfattar de fördjupande texterna om Martin Luther och reformationen
  • livsändningen av en gudstjänst i Lund 2016, då påve Franciskus från katolska kyrkan, biskop Munib Younan och Martin Junge från Lutherska världsförbundet medverkade.

Tre animerade filmer

Filmerna berättar om 500 år av reformation, från Martin Luthers tid till Sverige idag.

Teologerna berättar

Några teologer berättar kortfattat, i tio filmer, om Martin Luther och reformationen. Om du vill läsa mer finns 14 fördjupande texter.

Livesändning från 2016

Inför firandet av 500 års reformation medverkade påve Franciskus (katolska kyrkan), biskop Munib Younan och Martin Junge (Lutherska världsförbundet) i en livesänd gudstjänst i Lund 2016.

Påve Franciskus står med öpnade händer och säger något i en mikrofon.

Påve Franciskus tal från Malmö Arena 31 oktober

Påven kommenterade personligt de olika vittnesbörden som andra närvarande framfört i Malmö arena. Han avslutade med en uppmaning om att inte låta oss nedslås utan göra dagliga gester av fred och försoning.

Biskop Munib Younan står i en strålkastarbelyst talarstol.

Biskop Munib Younan tal från Malmö Arena 31 oktober

Biskop Munib Younan kommenterade personligt de olika vittnesbörden som andra närvarande framfört i Malmö arena.

Prästen Martin Junge i strålkastarljus läser högt i Lunds domkyrka.

Martin Junges predikan i Lunds domkyrka 31 oktober

Lutherska världsförbundets generalsekreterare predikade tillsammans med påve Franciskus i Lunds domkyrka.

Påve Franciskus i vit dräkt och röd stola läser högt ur en bok i en mikrofon.

Påve Franciskus predikan från Lunds domkyrka 31 oktober

Predikan under det gemensamma högtidlighållandet av reformationens minne i Lunds domkyrka 31 oktober 2016.