Administratör/kyrkoskrivare 75%

Vi söker dig som tycker om möten med människor per telefon, i direktkontakt och via mejl. Huvudsakliga arbetsuppgifter: medlemsregistrering, bokning av dop, vigslar och begravningar, receptionsarbete och sekreterarskap.

Om Farsta församling

Söder om söder i Stockholm ligger Farsta församling. I nuläget bor det drygt 60 000 personer i Farsta. Ca 42% är medlemmar och befolkningen ökar stadigt. Församlingen är uppdelad i tre distrikt: Söderled, Farsta, Sköndal. I Söderled finns dessutom den diakonala mötesplatsen och ett centralt kansli. Vi vill som församling vara en aktiv och viktig del av närsamhället och församlingsbornas liv.

Om tjänsten

Då en av församlingens kyrkoskrivare efter många års tjänstgöring går i pension söker vi en efterträdare till henne. Tjänsten är förlagd till församlingsexpeditionen i Söderledskyrkan och ingår i församlingens kanslienhet.

Du kommer att vara en av de medarbetare som är församlingens ansikte och rösten utåt. Rollen genererar många kontakter med andra människor med både lättare och svårare samtal varför stor vikt läggs vid personliga egenskaper och fingertoppskänsla i mötet med andra.

Det är viktigt att du tycker om möten med människor både per telefon, i direktkontakt och via mejl. Som person är du noggrann och har ett gott ordningssinne. Du har erfarenhet av att arbeta och ge stöd inom administrativt arbete och sekreterarskap samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Har initiativförmåga och kan arbeta såväl självständigt som i samarbete med andra.  

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

  • Kyrkobokföring, medlemsregistrering samt kyrkobokföringsarkiv
  • Bokning av kyrkliga handlingar såsom dop, konfirmation och begravningar samt lokalbokningar
  • Församlingens verksamhetsstatistik
  • Receptionsarbete
  • Administrativt arbete och sekreterarskap

Kvalifikationer och personliga egenskaper

  • God servicekänsla och flexibilitet
  • Är strukturerad, noggrann med god samordningsförmåga
  • Goda kunskaper i svenska
  • Uttrycker dig väl i tal och skrift
  • Social kompetens och ett engagemang i arbetet

Övrigt

  • Gymnasiekompetens och minst några års arbetslivserfarenhet
  • Du behöver vara en van IT-användare med kunskaper inom Office-programmen. Meriterande är kunskaper inom Eniacs affärssystem Aveny bokning, KBOK, kyrksam och andra inom-kyrkliga system.
  • Dela Svenska kyrkans värderingar

Ansökan

Välkommen med ansökan till farsta.ansokan@svenskakyrkan.se  senast 16 maj 2022. Intervjuer kommer att hållas löpande.

Frågor om tjänsten lämnas av: 

Annelie Westmalm, Kanslichef 
08-683 63 01
annelie.westmalm@svenskakyrkan.se 

Carl Pettersson, HR
08-683 63 11
carl.pettersson@svenskakyrkan.se