Ett år vi aldrig kommer att glömma

Generalsekreteraren har ordet

Året 2020 var ett annorlunda år – ett år av pandemi, oro, död, sorg och saknad. Ett år vi aldrig kommer att glömma. Våra liv har förändrats och vi människor har inte kunnat mötas fysiskt. Många har förlorat sina inkomster och de som är mest utsatta har drabbats allra värst. Svenska kyrkan har liksom andra verksamheter utsatts för prövningar, men har ställt om sitt arbete för att minska smittspridning, bidra till samhället och fullgöra sitt uppdrag.

Vi som verkar inom Svenska kyrkan har upplevt hur Svenska kyrkans tjänster efterfrågats. Människor som inte vanligtvis deltar i gudstjänster eller annan försam­lingsverksamhet har under året sökt sig till Bönewebben, Jourhavande präst och digitala gudstjänster. Inte minst har Jourhavande präst haft stor betydelse i många männi­skors liv. SOS Alarm uppmärksammade därför Svenska kyrkan särskilt genom att tilldela 112­priset till Jour­havande präst, ett pris som årligen går till aktörer som gjort betydande samhällsinsatser i samband med kris eller annan händelse.

Den nationella nivån har arbetat hårt för att axla rollen som en sammanhållande kraft i Svenska kyrkan. Att flera digitala verktyg redan fanns på plats vid pandemins utbrott har underlättat arbetet och en stor del av planerad verksamhet har därför kunnat genomföras under året trots pandemin. Vi har fört dialog med regering, myndig­heter och civilsamhällets organisationer, deltagit i sam­hällsdebatten och påverkat genom exempelvis remissvar. I samverkan med andra organisationer har Svenska kyr­kan bidragit till praktiskt arbete under pandemin.

Den nationella nivåns arbete ska stödja stiften och bidra till att det lokala församlingslivet även fortsättningsvis, utifrån sina lokala förutsättningar, ska kunna möta samti­dens utmaningar. Med kyrkomötets beslut och kyrkosty­relsens långsiktiga mål som grund fortsätter strävandena för en ökad samverkan och digitalisering i hela Svenska kyrkan. Likaså vill kyrkostyrelsen bidra till en gemensam effektiv administration och förvaltning så att församling­arna får utrymme att fullgöra sin grundläggande uppgift. Vi ska därför fortsätta att stärka engagemanget för Svenska kyrkans arbete, grundat i kristen tro, för andlig, social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.

För allt detta behöver vi stärka tilliten inom Svenska kyrkan, öka känslan av samhörighet mellan försam­lingar, stift och nationell nivå samt vara medvetna om att pandemin inte är över. Vi måste också ha en beredskap för andra framtida kriser. Och i detta ska vi vara frimo­diga. De värden Svenska kyrkan bidrar med i samhället och i resten av världen är både efterfrågade och relevanta, även för framtiden.

Helén Ottosson Lovén

Generalsekreterare