Ny askgravplats i Västra Sallerup

[Publicerad 2017-06-10]

Askgravplatsen som planeras för Västra Sallerups kyrkogård kan beskrivas som ett slags mellanting mellan den traditionella gravplatsen och minneslunden. Platsen där den avlidne vilar är markerad men kyrkogårdsförvaltningen sköter skötseln.

Det kommer finnas sittplatser vid en liten vattenspegel och möjlighet till smyckning med blommor och gravljus/lyktor i en smidestrappa. Denna fungerar som en avgränsning mellan minnesplatsen och området där askor och minnesstenar ska gravsättas/placeras.

Från sittplatsen har man utsikt mot landskapet runt omkring, men också över jordningsområdet och minnesstenarna som ligger som strålar ut ifrån askgravplatsens centrum.

Minnesstenarna kommer att läggas ut när man anlägger askgravplatsen. Komplettering med namnskyltar kommer att ske efterhand. Senast våren 2018 tas den i bruk.

/Jan Roj