En person spelar kyrkorgel.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Musik under begravningsgudstjänsten

Under begravningsgudstjänsten sjunger vi tillsammans och lyssnar på musik i stillhet. Under samtalet inför begravningen väljer du och prästen vilka psalmer vi ska sjunga. Ni väljer också två musikstycken – ett som inleder och ett som avslutar begravningsgudstjänsten. Det vanligaste är att kyrkomusikern spelar dessa på orgel eller piano. Fundera gärna på om du har några speciella musikönskemål.

Ibland finns önskemål om att musikern även spelar något under avskedet. Ibland vill anhöriga anlita en solist för att framföra en solosång eller ett instrumentalstycke. Detta kan du också prata med prästen om. Kanske känner du någon som vill sjunga, eller så har du fått tips om en solist du kan anlita.

Ibland finns önskemål om att anlita kyrkans musiker som solister. Det är upp till varje musiker att avgöra om det är möjligt att framföra den solosång du önskar. Om musikern anlitas som solist, tas en avgift ut. Denna faktureras dig i efter hand av Svenska kyrkan Eslöv. Kostnad: en sång/solostycke 600 kr, två sånger/solostycken 900 kr.